سرپرست وزارت معارف طالبان به‌دلیل «حمایت از ادامه تحصیل دختران برکنار شده است»

یک مقام ارشد طالبان به یک رسانه‌ خارجی گفته‌ است که نورالله منیر، سرپرست پیشین وزارت معارف این گروه به‌دلیل حمایت از ادامه تحصیل دختران برکنار شده است.

رسانه تلگراف نوشته است که یک عضو تندرو طالبان که مخالف تحصیل دختران در افغانستان است، جایگزین نورالله منیر شده است.

مولوی حبیب‌الله آغا، سرپرست جدید معارف طالبان، رییس شورای ولایتی قندهار و از متحدان نزدیک هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه است.

یکی از وزیران ارشد طالبان که خواست نامش فاش نشود، به تلگراف گفته است: «آخوندزاده فردی را به رهبری وزارت معارف آورده که جزو افراد به‌شدت مخالف آموزش زنان است.»

تلگراف نوشته است که نورالله منیر کسی بود که پیشنهاد بازگشت دختران به مکتب در ماه مارچ را مستقیما به آقای آخوندزاده ارائه کرد؛ اما او سه روز صبر کرد و پیشنهادش رد شد و باعث شرمساری و ناامیدی شدید او شد.»

در ماه مارچ، آقای منیر اعلام کرده بود که دختران افغانستان می‌توانند به لیسه بازگردند، اما در آخرین لحظه با تغییر نظر آقای آخوند‌زاده، دختران به محض رسیدن به صنف‌ها، به خانه فرستاده شدند.

افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران قادر به تحصیل در آن نیستند.

با این حال، به‌گفته این مقام ارشد، اعتقاد بر این است که بسیاری از مقامات طالبان خارج از رهبری این گروه از تحصیل دختران حمایت می‌کنند. این مقامات بی‌سروصدا دختران خود را به مکاتب خارج از کشور، در قطر و پاکستان، یا به مکاتب مخفی در شهرهای بزرگ افغانستان مانند کابل می‌فرستند.

این وزیر ارشد طالبان افزود: «بسیاری از مقامات طالبان می‌خواهند صدای خود را علیه این ممنوعیت بلند کنند، اما آنقدر شجاع نیستند که علنا دست به چنین اقدامی بزنند.»

این مقام طالبان اضافه کرده است که در پشت پرده تقریبا همه مقامات مخالف بستن مکاتب دخترانه هستند و آنان می‌دانند که این ممنوعیت افغانستان را در جنگ با جامعه بین‌المللی قرار می‌دهد.

ممنوعیت تحصیل دختران در کنار ممنوعیت زنان از حضور بر سر کار در افغانستان، از دلایلی است که ایالات متحده در امتناع خود از آزادسازی بیش از شش میلیارد از دارایی‌های مسدودشده افغانستان ذکر کرده است.

پس از روی‌کارآمدن طالبان، دختران بالاتر از صنف ششم نتوانسته‌اند به مکتب بروند. در بهار امسال قرار بود تمام مکاتب باز شوند؛ اما این این گروه وعده‌شکنی کردند.

نورالله منیر در آخرین اظهارات خود گفته بود که مکاتب دخترانه در افغانستان به‌دلیل «مشکلات فرهنگی» تعطیل اند و مردم در شرایط فعلی نمی‌خواهند دختران خود را به مکتب بفرستند. این اظهارات واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشت.