عکس: ارسالی

حمله به آموزشگاه کاج؛ ساکنان دایکندی: از آموزش دست بر نمی‌داریم

شماری از ساکنان ولایت دایکندی امروز (یک‌شنبه، ۱۰ میزان) در نیلی، مرکز این ولایت برای یادبود از قربانیان حمله به آموزشگاه کاج در غرب کابل گردهمایی برگزار کردند.

اشتراک‌کنندگان این گردهمایی خواستار تأمین امنیت مراکز آموزشی شدند.

محمدنادر آیت، یکی از علمای دینی گفت که خواست مردم هزاره و شیعه افغانستان از طالبان این است که در راستای تأمین امنیت مراکز آموزشی، دینی، فرهنگی و ورزشی گام‌‏های عملی را بردارند.

او افزود که گروه‏‌های تروریستی و حامیان آنان بدانند که با کشتن و قتل‌ عام نمی‏‌توانند مسیر دانایی و پویایی را متوقف سازند: «مردم ما این راه‏ را انتخاب نموده و هرگز از این مسیر منحرف نخواهند شد.»

خیرمحمد سعادت، از بزرگان دایکندی هدف قراردادن دانش‌آموزان را به دور از انسانیت و اسلامیت خواند و گفت: «دشمنان از قشر تحصیل‌کرده و با درایت ما ترس و هراس دارند، چون این قشر هیچ زمانی خود و ملک‌اش را نمی‌فروشند و سلطه دیگران را هم نمی‌پذیرند.»

او وضعیت امنیتی کشور را شکننده خوانده و افزود، حکومت کنونی همواره داد از تأمین امنیت می‌زند، اما مردم همه‌روزه سلاخی می‌شوند.

سخنرانان این گردهمایی از سیاست‌های دوگانه جامعه جهانی در قبال مردم افغانستان به‌خصوص هزاره‌ها انتقاد کرده و افزودند که کشورها و مجامع بین‌المللی نسبت به کشتار هزاره‌ها بی‌توجه هستند.

دو مهاجم انتحاری صبح روز جمعه (۸ میزان) مرکز آموزشی کاج را در غرب شهر کابل هدف قرار دادند.

براساس آخرین آماری که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است، در این حمله ۴۹ نفر، از جمله ۴۳ دختر کشته و ۹۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مسئولیت این حمله را تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.