عکس: آرشیف

دیدبان حقوق بشر: طالبان در محافظت از اقلیت‌های مذهبی افغانستان ناکام هستند

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که طالبان در محافظت از اقلیت‌های مذهبی افغانستان در برابر خشونت ناکام هستند و همچنین برخی گروه‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

این مطلب را فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در شهادت خود در کمیسیون آزادی مذهبی امریکا مطرح کرده است.

عباسی در اظهارات خود که امروز (شنبه، ۲۳ میزان) در توییتر بازنشر کرده، گفته است که آزادی مذهبی در افغانستان وجود ندارد.

او گفته است که تفاسیر طالبان از شریعت، قوانین و سیاست‌های جدیدی که از زمان تصرف اعلام کرده‌اند، در هیچ کشوری با جمعیت مسلمان وجود ندارد.

پژوهشگر دیدبان حقوق بشر افزوده است که تمام قوانین طالبان، حقوق اولیه انسانی شهروندان افغانستان به‌ویژه حقوق زنان و دختران را به‌شدت محدود می‌کنند.

او اضافه کرده است که بر اساس تفاسیر افراطی از شریعت، مقامات طالبان تحصیل دختران را منع، زنان را ملزم به پوشاندن کامل بدن و صورت کرده‌اند. طالبان به‌ زنان اجازه سفر بدون محرم را هم نمی‌دهند.

عباسی علاوه کرده است که هیچ کشور دیگری در جهان وجود ندارد که زنان آن با چنین نقض گسترده حقوق اولیه انسانی خود مواجه باشند.

به گفته‌ی او، محدودیت‌های طالبان حقوق افغان‌ها مبنی بر زندگی بر اساس درک فردی از باور مذهبی شان را نقض می‌کند.

عباسی در ادامه گفته است که «ستم‌گری‌های» دیگری نیز وجود دارد. به گفته او، طالبان در محافظت از اقلیت های مذهبی افغانستان در برابر خشونت ناکام هستند و برخی گروه‌ها را تحت آزار و اذیت قرار می‌دهند.

پژوهشگر دیدبان حقوق بشر علاوه کرده است که طالبان یک تفسیر سنی فوق محافظه کارانه از اسلام را دنبال می‌کنند. با این حال به گفته او، کل جمعیت مجبور به زندگی بر اساس تفاسیر فوق محافظه کارانه یک شاخه مذهبی هستند، در حالی که «تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد افغان‌ها شیعه هستند و تعداد قابل توجهی صوفی، تعداد کمی احمدی و برخی از هندوها و سیک‌ها در مناطق شهری زندگی می‌کنند».

او گفته است که شیعیان، صوفی‌ها و غیرمسلمانان در افغانستان هدف حملات شاخه خراسان گروه داعش نیز هستند.

عباسی اضافه کرده است که داعش بارها بمب گذاری‌های انتحاری و سایر حملات مسلحانه را علیه جوامع شیعه، به ویژه قوم هزاره انجام داده است.

او گفته است: «هزاره‌ها، یک گروه قومی عمدتاً شیعه، برای بیش از یک قرن است که با تبعیض و ستم از سوی دولت‌های متوالی افغانستان روبرو بوده‌اند».

اخیرا در منطقه هزاره‌نشین کابل یک آموزشگاه هدف قرار گرفت که در نتیجه حدود ۶۰ دانش‌آموز عمدتاً دختر کشته شده‌اند.

این حمله اعتراضات جهانی را در پی داشت و معترضان خواستار «نسل‌کُشی» هزاره‌ها در افغانستان شدند.