عکس: آرشیف

اتمر: فساد رهبران سیاسی و دولتی به‌شمول خودم عامل سقوط جمهوریت شد

حنیف اتمر، وزیر پیشین امور خارجه‌ی حکومت اشرف غنی می‌گوید که فساد، خودخواهی و بی‌اتفاقی رهبران سیاسی و دولت نظام جمهوریت باعث سقوط این نظام شد.

او می‌گوید که خودش نیز در جمع این رهبران است.

اتمر این اظهارات را دیروز (شنبه، ۲۳ میزان) در نشست اعلام موجود جریان سیاسی تحت عنوان «حرکت ملی صلح و عدالت» بیان کرد.

او افزود که ساقط‌‌شدن «غیرقانونی» نظام جمهوریت و لغو قانون اساسی، باعث ایجاد وضعیت «خطرناک» کنونی شده است.

اتمر افزود که در حال حاضر بحران‌های مختلف دامن‌گیر افغانستان است.

وزیر خارجه‌ی اشرف غنی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول سقوط نظام جمهوریت است، گفت که در درجه اول، فساد، خودخواهی و بی‌اتفاقی رهبران سیاسی و دولتی جمهوریت باعث سقوط دولت شد.

او طالبان و خارجی‌ها را نیز در درجه‌های دوم و سوم عامل سقوط دولت افغانستان خواند و گفت که طالبان بر جنگ تأکید داشتند و برخی از خارجی‌ها برای منافع کشورشان افغانستان را به پرتگاه انداختند.

او در ادامه گفت کسانی که عامل سقوط نظام و رنج مردم افغانستان شده باید در یک میکانیسم ملی و بین‌المللی حساب بدهند و عدالت که حق مردم افغانستان است، تأمین شود.

اتمر در ادامه می‌گوید که بحران‌های افغانستان بدون همکاری ملی و بین‌اللملی راه حل ندارند. اما به‌گفته‌ی او، مانع این همکاری عدم مشروعیت حاکمیت فعلی در افغانستان است.

اتمر می‌گوید که باید به‌جای نظام «نامشروع» فعلی، نظام مشروع با آرا و اراده‌ی مردم افغانستان ایجاد شود.

وزیر خارجه‌ی پیشین هشدار می‌دهد که اگر چنین نشود، مصائب بحران تنها دامن‌گیر مردم افغانستان نخواهد بود و به‌ باور او، اثرات «وحشتناک» این بحران‌ها از جمله تروریسم و بی‌ثباتی، منافع بنیادی منطقه، اروپا و امریکای شمالی را نیز با خطر مواجه می‌کند.

او در ادامه گفت: «دنیا از این خطرات آگاهی دارد؛ اما جای تأسف است که برای مقابله‌ی آن نه اراده دارد و نه برنامه».

اتمر در بخشی از اظهارات خود گفت که تداوم جنگ راه حل نیست: «ما در تداوم جنگ راه حل نمی‌بینیم؛ تحت هر عنوانی که باشد و از هر طرفی که باشد».

او می‌گوید که تداوم نظامی که مشروعیت ملی و بین‌اللملی ندارد، نیز باعث صلح دوامدار نمی‌شود.

او تأکید کرد که تنها نظام متکی به اراده‌ی مردم و متعهد به حقوق و آزادی آنان، منجر به استقرار صلح دوامدار می‌شود.

این در حالی است که با گذشت بیش از یک سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان، تا اکنون هیچ کشوری این گروه را به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.