سازمان ملل

سازمان ملل: در صورت عدم رعایت حقوق بشر، طالبان به رسمیت شناخته نخواهند شد

مجمع عمومی سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را در مورد افغانستان به تصویب رسانده است که بر مبنای آن جامعه جهانی حکومت سرپرست طالبان را در صورت عدم رعایت حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها، به رسمیت نمی‌شناسد.

این قطع‌نامه روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۹ عقرب) از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است. ۱۱۶ کشور به این قطع‌نامه رأی مثبت داده‌اند، درحالی که ۱۰ کشور، از جمله روسیه و چین به این قطع‌نامه رأی ممتنع داده و نگرانی‌هایی را مبنی بر «نامتوازن بودن متن» مطرح کرده‌اند.

این قطع‌نامه خواستار احترام کامل به حقوق بشر و مشارکت معنادار زنان در تمام عرصه‌های زندگی شده است. همچنین در این قطع‌نامه در مورد تحولات و نوسانات در افغانستان از زمان تسلط طالبان در آگست سال گذشته‌ی میلادی، شرایط وخیم اقتصادی و اجتماعی، خشونت مداوم و حضور گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی شده است.

چین و روسیه خواستار لغو انسداد دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان که در اختیار ایالات متحده‌ی امریکا است، شده و گفته‌اند که در مورد نیروهای خارجی و «جنایات آنان» در افغانستان باید تحقیق صورت بگیرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در مورد حقوق زنان و دختران ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است تا سیاست‌ها و رویکردهایی که مانع برخورداری زنان و دختران از حقوق بشر و ازادی‌های اساسی است، را تغییر دهند.

آنتیه لندرتسه، سفیر آلمان در سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان گفته است: «این قطع‌نامه فراخوانی آشکار برای احترام، حفاظت و تحقق حقوق بشر، توسعه حکومت فراگیر و مبارزه با تروریسم است. این [قطع‌نامه] حاوی پیامی روشن است که بدون تطبیق آن امکان عادی‌شدن روال و یافتن مسیری برای به رسمیت شناخته‌شدن وجود نخواهد داشت. مشارکت با طالبان باید براساس اصول، در مراحل و دامنه‌ی محدود باقی بماند.»

پیشتر نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل نیز گفته بود که در قطع‌نامه این سازمان در مورد اوضاع افغانستان، وضعیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان و تأثیرات آن بالای کشورهای منطقه و فرامنطقه انعکاس یافته و خواستار اقدامات فوری طرف‌های ذی‌دخل شده است.

این درحالی است که طالبان در ۱۵ آگست سال گذشته بر افغانستان مسلط شدند و محدودیت‌های گسترده‌ای را در برابر آزادی‌های فردی و اجتماعی، به‌ویژه در برابر زنان وضع کرده‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب رفته نمی‌توانند و زنان از کار در ادارات دولتی نیز محروم شده‌اند.

با گذشت بیش از یک‌سال، هنوز هیچ کشوری به‌صورت رسمی حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است. ایجاد حکومت فراگیر و با حضور تمام اقوام، احترام به حقوق بشر، به‌ویژه زنان و دختران و احترام به آزادی بیان و آزادی‌های فردی از جمله شرایطی اند که از سوی جامعه جهانی برای به رسمیت‌شناخته‌شدن حکومت طالبان تعیین شده‌اند.