مجلس سنا: در تأیید قراردادهای امنیتی عجله نمی‌‌کنیم

اطلاعات روز: پس از تصویب قراردادهای امنیتی با امریکا و ناتو از سوی مجلس نمایندگان، اعضای مجلس سنا اعلام کردند که در تأیید این قراردادها عجله نخواهند کرد. اعضای این مجلس تأکید دارند که در قسمت تأیید قراردادهای امنیتی با امریکا و ناتو از دقت کامل کار می‌گیرند.

محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنا دیروز گفت که متن قراردادهای امنیتی امروز از سوی مجلس نمایندگان برای تأیید به مجلس سنا ارسال خواهد شد. ما پس از گفت‌وگوهای زیاد، در مورد آن تصمیم می‌گیریم. اعضای مجلس سنا می‌‌گویند، مجلس نمایندگان در تصویب قراردادهای  امنیتی عجله کرده است.

رفیع‌الله گل افغان، معاون دوم مجلس سنا گفت که ما پس از مطالعه‌ی دقیق و بررسی همه‌جانبه در مورد قراردادهای امنیتی تصمیم می‌گیریم. او افزود، یک کاپی متن این قراردادها برای خوانش باید به کمیسیون‌های مجلس سنا داده شود. این عضو مجلس سنا تأکید کرد که در تأیید این قراردادها علجه نمی‌کنیم؛ چون در این‌جا مسئله‌ی ملی مطرح است.

اعضای مجلس سنا تأکید دارند که در حال حاضر افغانستان در آتش نا‌امنی می‌سوزد و امریکا مطابق قرارداد امنیتی، باید امنیت ‌کشور را تأمین کند. آنان می‌گویند، امریکا بر بنیاد قراردادهای امنیتی تنها حق تأمین امنیت، تجهیز نیروهای امنیتی و جلوگیری از مداخله‌ی پاکستان در امور داخلی افغانستان را دارد.

براساس قرارداد امنیتی با امریکا، در حدود ۹۸۰۰ سرباز امریکایی پس از ۲۰۱۴ در کشور  باقی خواهند ماند. بر اساس همین قرارداد، امریکا پس از سال یاد شده در کابل، بگرام، مزار شریف، هرات، قندهار، هلمند، گردیز، جلال‎آباد و شیندند هرات نیز پایگاه نظامی خواهد داشت.