اطلاعات روز

معاون دبیرکل سازمان ملل: طالبان از قرن ۱۳ به قرن ۲۱ آورده شوند

امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل که اخیرا به افغانستان سفر داشته، گفته است که طالبان از قرن ۱۳ به قرن ۲۱ آورده شوند تا فضایی ایجاد شود که در آن حقوق زنان و دختران محافظت شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد دیروز (چهارشنبه، ۵ دلو) در یک نشست خبری گفته است: «بسیاری از چیزهایی که ما باید با آن سروکار داشته باشیم این است که چگونه طالبان را از قرن سیزدهم به بیست‌ویکم مسافرت دهیم. این یک سفر است. بنابراین، فقط یک‌شبه نیست.»

محمد گفته است که انتقال طالبان به فضایی که به آن نیاز است و حقوق زنان و دختران محافظت و حمایت می‌شود، دشوار خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرده است که در سفرش به افغانستان بر طالبان درباره‌ی مسائل زنان فشار آورده و گاهی اوقات واکنش طالبان «خوشایند نبوده» است.

امینه محمد در نشست خبری گفت که او از همه چیزهایی که در جعبه‌ی ابزار دارد برای دفاع و بازیابی حقوق زنان استفاده می‌کند.

او گفت که طالبان به او گفته‌اند که به‌دنبال محافظت از زنان هستند، اما «تعریف آنان از حمایت، من می‌توانم بگویم، مانند تعریف ما از ظلم‌وستم خواهد بود».

طالبان اخیرا کار زنان در نهادهای غیردولتی و تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را لغو کرده‌اند.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امداد اضطراری هم که به افغانستان سفر داشته، نیز گفته که امیدوار است بخش‌های بشردوستانه‌ی بیشتری برای کارگران زن بازگشایی شود.

گریفیتس افزوده است که تعدادی از رهبران طالبان به او گفته‌اند که روی رهنمودهایی کار می‌کنند که امکان کار زنان را فراهم می‌کند.

گریفیتس اضافه کرده است: «هر جا که فرصتی برای ما وجود داشته باشد که کمک‌های بشردوستانه و حفاظت را به روشی اصولی ارائه کنیم، یعنی با زنان، این کار را انجام خواهیم داد… وقت [بیشتر] نداریم. زمستان با ما است و مردم می‌میرند. قحطی در راه است.»