منیر اکرم

سفیر پاکستان در سازمان ملل: منع آموزش و کار زنان بخشی از فرهنگ پشتون‌ها است

منیر اکرم، نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل در نشست این سازمان که دیروز (چهارشنبه، ۱۲ دلو) برگزار شده است، مدعی شده که منع آموزش و کار زنان توسط طالبان جنبه‌ی دینی ندارد، بلکه ناشی از فرهنگ خاص پشتون‌های افغانستان است.

او گفته فرهنگ پشتون‌ها این است که زنان را در خانه نگه می‌دارند و این فرهنگ واقعیتی است که صدها سال است تغییر نکرده.

اظهارات این دیپلمات پاکستانی در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده است.

شاه‌محمود میاخیل، معاون پیشین وزارت دفاع گفته است که سفیر پاکستان در سازمان ملل نمی‌داند که میلیون‌ها دختر از مناطق روستایی پاکستان نیز به مکتب نمی‌روند و بازیگران فعال جامعه نیستند. به‌گفته‌ی او، در افغانستان هم همین‌طور است و زنان روستایی فرصتی برای رفتن به مکتب و عضویت فعال در جامعه را ندارند.

او علاوه کرده است که از سوی دیگر، میلیون‌ها دختر پشتون در مناطق پشتون‌نشین دو طرف دیورند، به مکتب می‌روند و اعضای فعال جامعه‌اند.

میاخیل گفته است: «بازی با ورق قومی یا ایجاد روایت نادرست عمل شرم‌آور است. طالبان متعصب نماینده‌ی جامعه‌ی پشتون نیستند، اما در واقع از خواسته‌های آی‌اس‌آی و پاکستانی‌ها نمایندگی می‌کنند.»

حضرت عمر زاخیلوال، وزیر پیشین مالیه گفته که بیانیه‌ی نماینده‌ی پاکستان ناشی از نادانی وی است. او به فعالیت ملاله یوسفزی، فعال پاکستانی و برنده جایزه‌ی نوبل اشاره کرده که از اعضای جامعه‌ی پشتون پاکستان است.

طالبان پس از دست یافتن به قدرت در ابتدا دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته کردند. به‌تازگی هم تحصیل دختران را تعلیق و کار زنان در نهادهای غیردولتی را منع کرده‌‌اند.

این گروه می‌گوید که منع آموزش زنان دایمی نیست، بلکه تا امر ثانی است؛ اما روشن نیست که دستور بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی زنان چه وقت صادر می‌شود.