فایق

فایق: منع آموزش دختران فرهنگ طالبان است، ربطی به مردم افغانستان ندارد

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در واکنش به اظهارات نماینده‌ی پاکستان گفته است که وضع محدودیت علیه زنان و دختران فرهنگ طالبان است و ربطی به فرهنگ افغانستان ندارد.

منیر اکرم، نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل دیروز (چهارشنبه، ۱۲ دلو) در نشست این سازمان درباره‌ی افغانستان گفت که منع آموزش و کار زنان توسط طالبان جنبه‌ی دینی ندارد، بلکه ناشی از فرهنگ خاص پشتون‌ها است.

فایق اما سخنان منیر اکرم را رد کرد و گفت که اعمال طالبان نه ریشه در اسلام دارد و نه هم ربطی به فرهنگ مردم افغانستان.

او افزود: «من با منیر اکرم موافق نیستم. این (منع آموزش دختران) هیچ زمانی فرهنگ مردم افغانستان، حتا از قوم پشتون نبوده است.» به‌گفته‌ی او، در وزیرستان شمالی پاکستان که اکثریت ساکنان آن پشتون هستند، هم با آموزش دختران مخالفت نشده است.

فایق اضافه کرده است که طالبان در ۲۰ سال گذشته در مناطق تحت کنترل شان مکاتب را به آتش‌ می‌کشیدند.

اظهارات نمایندگان در سازمان ملل در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌برانگیز شده است.

شاه‌محمود میاخیل، معاون پیشین وزارت دفاع گفته است که «طالبان متعصب» نماینده‌ی جامعه‌ی پشتون نیستند، «اما در واقع از خواسته‌های آی‌اس‌آی و پاکستانی‌ها نمایندگی می‌کنند.»

طالبان پس از دست یافتن به قدرت در ابتدا دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته کردند. به‌تازگی هم تحصیل دختران را تعلیق و کار زنان در نهادهای غیردولتی را منع کرده‌‌اند.

این گروه می‌گوید که منع آموزش زنان دایمی نیست، بلکه تا امر ثانی است؛ اما روشن نیست که دستور بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی زنان چه وقت صادر می‌شود.