منیر اکرم، نماینده پاکستان در سازمان ملل

منیر اکرم به‌خاطر پیوند دادن منع آموزش دختران با فرهنگ پشتون‌ها، عذرخواهی کرد

منیر اکرم، نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل متحد به‌خاطر اظهارات دو روز قبل خود که ممنوعیت آموزش و کار زنان در افغانستان را ناشی از فرهنگ خاص پشتون‌های افغانستان دانسته بود، معذرت‌خواهی کرده است.

اکرم امروز (جمعه، ۱۴ دلو) در توییتی نوشته است که به‌خاطر صدمه‌ای که در پی سخنانش در نشست توجیهی سازمان ملل در مورد افغانستان، وارد شده، عذرخواهی می‌کند.

او نوشته است: «من اشتباه گفتم و سخنان من دقیقا موضع پاکستان را منعکس نمی‌کند. من برای فرهنگ پشتون احترام عمیقی قائل هستم. محروم‌کردن زنان و دختران از دسترسی به آموزش نه اسلامی است و نه فرهنگ پشتون.»

منیر اکرم، نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل دو روز پیش در یک نشست این سازمان گفته بود که منع آموزش و کار زنان توسط طالبان جنبه‌ی دینی ندارد، بلکه ناشی از فرهنگ خاص پشتون‌های افغانستان است.

اکرم گفته بود که فرهنگ پشتون‌ها این است که زنان را در خانه نگه می‌دارند و این فرهنگ واقعیتی است که صدها سال بدون تغییر باقی مانده است.

این اظهارات منیر اکرم واکنش‌برانگیز شد و او به روزنامه داون چاپ پاکستان گفت که قصد بی‌احترامی به کسی را نداشته و از سخنان او برداشت نادرست شده است.

روزنامه داون امروز به نقل از اکرم نوشته است: «از اظهاراتم متأسفم که اشتباه فهمیده شده یا احساسات کسی را جریحه‌دار کرده است. هیچ بی‌احترامی به فرهنگ پشتون که بسیار مترقی و سزاوار احترام کامل در سراسر جهان است، وجود نداشت.»