اطلاعات روز

گروه بحران: رهبر طالبان افغانستان را به «فقر و جهل» می‌کشاند

گروه بحران در گزارشی با اشاره به فرمان‌های رهبر طالبان علیه زنان و دختران گفته است که اگر یک دین‌سالار بخواهد کشورش را به فقر و جهل بکشاند، دنیا نمی‌تواند کاری انجام دهد تا او را متوقف کند.

این گروه در گزارشی که امروز (پنج‌شنبه، ۴ حوت) منتشر شده، گفته است که فرمان‌های «تاریک‌اندیشانه از سوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر یا امیر طالبان صادر می‌شود که خود را در قندهار پنهان می‌کند.»

گروه بحران گفته است که به نظر می‌رسد که هبت‌الله آخوزده، در کنار جاه طلبی‌های خود برای کنترل رژیم و کشور، «یک بینش سختگیرانه از پاکی را دنبال می‌کند».

این گروه اضافه کرده است: «اگر یک تئوکرات بخواهد کشورش را به فقر و جهل بکشاند، متأسفانه دنیا نمی‌تواند کاری انجام دهد تا او را متوقف کند؛ حداقل نه بدون تحریک چرخه‌ای دیگری از خشونت.»

گروه بحران در بخشی از گزارش خود گفته است که نادیده گرفتن حقوق زنان و دختران، نیمی از جمعیت را سرکوب می‌کند و در عین حال تلاش‌های طالبان برای بهبود اقتصادی پس از جنگ را خراب می‌کند.

طالبان در ماه‌های اخیر کار زنان در نهادهای کمک‌رسان و تحصیل دختران را منع کرده‌اند.

در واکنش به این تصمیات طالبان، برخی از نهادهای کمک‌رسان فعالیت خود را در افغانستان متوقف کرده‌اند.

گروه بحران گفته است: «کمک‌کنندگان به‌طور موجه ناامید شده‌اند، اما آنان باید بر روی آرزوها و رفاه افغان‌ها تمرکز کنند.»

به‌گفته‌ی گروه بحران، در حال حاضر کمک‌کنندگان به‌دلیل بحران‌های دیگر و مواجهه با اتهامات حمایت از طالبان، بعید به‌نظر می‌رسد پاسخ سخاوتمندانه‌ به درخواست سازمان ملل بدهند.

این گروه اضافه کرده است: «تقصیر این واقعیت مستقیما بر دوش طالبان است. با این حال، دولت‌های غربی تا حدودی مسئولیت این بحران را برعهده دارند. زیرا زیرساخت‌های کشور به‌دلیل دهه‌ها جنگی که در آن شرکت داشتند، شکسته است.»

به‌گفته‌ی گروه بحران، برخی از ناکارآمدی‌های اقتصاد افغانستان ناشی از انزوای غرب و مصادره دارایی‌های دولت افغانستان است.

در گزارش گروه بحران آمده است: «از این سؤال که چه‌کسی این بحران را به‌وجود آورده است که بگذریم، زنان، اقلیت‌ها و فقرا بدترین عواقب آن را متحمل می‌شوند.»

این گروه تأکید کرده است که اصولی‌ترین پاسخ به رفتار وحشتناک طالبان، یافتن راه‌هایی برای کاهش آسیب بر گروه‌های آسیب‌پذیر خواهد بود.