نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا به طالبان: حکومت پیشین را انحصار سرنگون کرد

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا به طالبان: حکومت پیشین را انحصار سرنگون کرد

دفتر مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در دیدار با وی پیشنهاد کرده است که حکومت طالبان «مشورت‌های افغان‌های متخصص و مجرب خارج حکومت را بشنود، زیرا حکومت قبلی را همین انحصار  سرنگون کرد».

طبق خبرنامه‌ی این دفتر، مولوی عبدالکبیر عصر امروز (شنبه، ۱۳ حوت) با نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان و رافایلا یودیچي، رییس هیأت این اتحادیه در کابل دیدار کرده است.

در خبرنامه به نقل از نیکلاسن آمده است که اتحادیه اروپا در افغانستان حضور خواهد داشت و کمک‌هایش نیز ادامه دارد.

به نقل از خبرنامه‌ی دفتر معاونت نخست‌وزیر طالبان، نماینده ویژه اتحادیه اروپا گفته است: «ما سیاست و کمک‌های بشری را با همدیگر ربط نمی‌دهیم، در افغانستان حضور خواهیم داشت و کمک‌های ما ادامه می‌یابد.»

براساس این خبرنامه، نیکلاسن گفته است که اتحادیه اروپا و طالبان باید از «صبر و حوصله» کار بگیرند و از طریق صحبت می‌توانند به پیش بروند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان افزوده است که دختران و پسران در افغانستان تعلیم می‌خواهند. او گفته است که  آرزو دارد که دروازه‌های تعلیم به‌روی پسران و دختران باز شود.

در ادامه‌ی خبرنامه‌ی دفتر معاونت سیاسی نخست‌وزیر طالبان آمده است: «نیکلاسن به‌گونه پیشنهاد گفت که امارت اسلامی (رژیم طالبان) مشورت‌های افغان‌های متخصص و مجرب خارج حکومت را بشنود، زیرا حکومت قبلی را همین انحصار  سرنگون کرد.»

مولوی عبدالکبیر گفته است که افغانستان به نقش اتحادیه اروپا به چشم احترام می‌نگرد و امید است که نیکلاسن در رابطه به تقویت هرچه بیشتر مناسبات میان طالبان و اتحادیه اروپا «نقش سودمند» داشته باشد.

او افزوده است که حکومت طالبان برای به رسمیت‌شناختن، تمام شرایط و معیارها را تکمیل کرده، بنابراین به‌گفته‌ی او، جهان حکومت این گروه را به رسمیت بشناسد.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان خاطرنشان کرده است که طالبان خواستار تعامل مثبت در فضای احترام متقابل با جهان اند.

او اضافه کرده است که طالبان به تفاهم و گفت‌وگو باور دارند و جهان هر مشکلی را با این گروه رو در رو مطرح کند.

مولوی عبدالکبیر در صحبت‌های خود گفته است که امنیت در افغانستان تأمین، تولید و قاچاق مخدرات متوقف شده است و شهروندان این کشور با اطمینان در کشور شان زندگی می‌کنند.

وی علاوه کرده است که «افغان‌ها» در چهارچوب دین و فرهنگ به حقوق بشر احترام می‌گذارند و حکومت طالبان به حکومت همه‌شمول متعهد است.

معاون نخست‌وزیر طالبان گفته است که حکومت این گروه تعلیم دینی و عصری را حق دینی و بشری هر شهروند می‌داند و در این زمینه خواستار کمک «بی‌غرضانه جهان است».

این درحالی است که این گروه پس از دست‌یافتن به قدرت دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بسته کرده است.

در حالی که طالبان می‌گویند این ممنوعیت دایمی نیست، اما به‌نظر می‌رسد که در سال جدید تعلیمی و تحصیلی نیز دختران افغانستان از مکتب و دانشگاه محروم می‌مانند.

طالبان اخیرا تاریخ بازگشایی دانشگاه‌ها در مناطق سردسیر را تنها برای پسران اعلام کرده‌اند.