اطلاعات روز

ناامیدی زلمی خلیل‌زاد

نوید غورزنگ

زلمی خلیل‌زاد وقتی مطلع شد که دولت پاکستان برای دستگیری عمران خان نیروهای امنیتی‌اش را به محل اقامت او فرستاده، خشم‌اش را کف هر دو دستش تف کرد و دستانش را به هم مالید و آمد در توییتر و خطاب به دولت پاکستان نوشت که دستگیری آقای خان یک اشتباه است و هیچ کمکی به بهبود اوضاع پاکستان نمی‌کند، فقط بحران را بیشتر می‌کند.

خبر به گوش مقامات وزارت خارجه‌ی پاکستان رسید؛ یکی از مقامات وزارت خارجه‌ی پاکستان گفت که «ای همو نیس! همو که همسایه‌ی ما را کن فیکون کرد؟» دیگری گفت: «وظیفه مقدس است، حتا برای روباه پیر.» سومی گفت: «من شنیده‌ام که در افغانستان وقتی کسی گپ بی‌جای می‌گوید، بقیه از روی کنایه و تمسخر می‌گویند “ای چه حاله؟!” حالا ما هم می‌گوییم ای چه حاله؟!» خلاصه مسئولین و مقامات وزارت خارجه‌ی پاکستان لحظه‌ی روی موضع‌گیری بشردوستانه‌ی آقای خلیل‌زاد خندیدند و کنایه تمرین کردند. در نهایت سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان آمد و گفت که ما نیازی به مشوره ناخواسته‌ی کسی نداریم. ادب حکم می‌کند دهان خویش را بی‌جای باز نکنیم. ما به سخنان آقای خلیل‌زاد وقعی نمی‌نهیم و آن را به پای کهولت سنش حساب می‌کنیم؛ اما امیدواریم کاهل معرکه آ‌ن‌قدر به هوش مانده باشد که بفهمد قصه از چه قرار است.

آقای خلیل‌زاد وقتی خبر شد که مسئولین دولت پاکستان به خواهش‌اش توجهی نکرده، ناراحت شد و در عالم ناراحتی به جلالت‌مآب جو بایدن تماس گرفت و ماجرا را شرح داد. جو بایدن که دید این مأمور فداکار امریکا ناراحت شده، با لحن ملایم و کلمات دل‌انگیز به خلیل‌زاد گفت: «من همواره قدردان فداکاری‌های تو برای جهان بهتر و زندگی آسوده‌تر هستم. از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهم که عمر طولانی برایت نصیب کند. اما عزیزِ دل‌انگیز! بحث پاکستان و افغانستان فرق می‌کند. نه عمران خان اشرف غنی است که تو بخواهی در چوکی قدرت باشد و نه هم مخالفان آقای خان در حد و کلاس عبدالله عبدالله است که تو بخواهی سرش پتکه کنی. پاکستان ممکن گرفتار بحران اقتصادی باشد، اما هوش سیاسی‌اش هنوز قابل قدر است. می‌دانم نیت تو خیر بوده، اما در بعضی خیرها، شری نهفته است که آدم را رقم اشرف غنی واری مجبور می‌کند در ترمذ خودش را سبک و خشک کند. او زما گرانه زلمیه! هر وقت دلت خواست بالای کسی سیاست کنی، اشرف غنی و داکتر عبدالله هنوز هم در دسترس اند و نادیده‌ی صحبت با آدم‌های بزرگی مثل شما. به هرکدامش که دلت خواست زنگ بزن و خوب مفصل صحبت کن. پتکه کن، راه نشان بده، امیدواری‌های ناق ناق بده، از احتمال حضور دوباره‌ی امریکا در افغانستان سخن بگو، گیم پلی کن بالای‌شان، او طرف هرچه تو بگویی آنان قبول می‌کنند، چون از تو می‌ترسند. حالا هم زیاد ناراحت نباش.»

زلمی خلیل‌زاد قبول کرد و قرار است به‌زودی با داکتر عبدالله در مورد اوضاع جاری کشور گفت‌وگو کند و سپس به اشرف غنی بگوید که ممکن است به‌زودی لازم شود به افغانستان بروی، آماده باش!