عکس: www.sayeh-news.com

توصیه‌ی مولوی عبدالحمید به طالبان: به هزاره‌جات و شیعیان توجه ویژه کنید

مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ اهل سنت زاهدان ایران به طالبان توصیه کرده است که به مناطق هزاره‌جات و شیعیان افغانستان توجه ویژه کنند و نباید این گروه قومی-مذهبی احساس نماید که مورد تبعیض قرار گرفته است.

او این اظهارات را در خطبه‌ی نماز جمعه (۱۱ حمل) مطرح کرده است.

عبدالحمید اقوام و زبان‌های مختلف را در افغانستان «نعمت» خوانده و به طالبان توصیه کرده است که همه‌ی اقوام این کشور را مساوی نگه‌دارند و از شایستگان آنان استفاده کنند.

این روحانی ایرانی می‌گوید که طالبان توصیه «برادرانه»ی او را بپذیرند و از شهروندان غیرمسلمان افغانستان نیز در دولت خود استفاده کنند.

او تأکید می‌کند که هیچ قومی در افغانستان احساس نکند که مورد تبعیض قرار گرفته است.

عبدالحمید گفته است: «توصیه‌ی من است که به هزاره‌جات و برادران شیعه توجه خصوصی بکنند تا [آنان] احساس نکنند که به‌خاطر تفاوت مذهبی با بقیه افغان‌ها، از حق و حقوق شان محروم هستند؛ مبادا چنین چیزی باشد.»

در حال حاضر تقریبا همه‌ی اعضای دولت طالبان طالب و از قوم پشتون هستند. هیچ هزاره یا شیعه‌ای عضویت کابینه‌ی طالبان را ندارد. گفته می‌شود که تنها در سه وزارت از قوم هزاره به‌عنوان معین استخدام شده است.

در ولایت‌ها حتا در ولایت‌های هزاره‌نشین، والی‌ها از اعضای طالبان و قوم پشتون هستند. همین‌طور در ولسوالی‌های مناطق هزاره‌نشین نیز ولسوال‌ها از اعضای طالبان و از قوم پشتون هستند.

مولوی عبدالحمید در ادامه تأکید می‌کند که طالبان از دانشگاه‌هیان و تحصیل‌کردگان افغانستان استفاده کنند و بگذارند که زنان کار نمایند.

او می‌گوید که حقوق زنان و مردان برابر است و نباید طالبان جلو آموزش زنان را بگیرند.

امام جمعه‌ اهل سنت زاهدان پیش از این هم بارها بر احترام به حقوق زنان و دختران در افغانستان تأکید کرده‌ است. سایر علمای برجسته‌ی جهان و کشورهای اسلامی هم موضع مشابه داشته‌اند، اما طالبان تا اکنون از اقدامات شان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

در حال حاضر در افغانستان دختران از آموزش در مکاتب و تحصیل در دانشگاه‌ها و همچنین کار در ادارات دولتی و غیردولتی محروم هستند.