اتحادیه‌‌ی اروپا خواهان اصلاحات سریع در نظام انتخاباتی شد

اطلاعات روز: نهاد نظارت انتخاباتی اتحادیه‌ی اروپا خواستار اصلاحات سریع در نظام انتخاباتی کشور شد. تایس برمن، رییس این نهاد دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که اشخاص تقلب‌کار در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی گذشته باید شناساسی و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

او افزود که اگر عاملان تقلب شناسایی نشوند و مورد پیگرد عدلی قرار نگیرند، انتخابات آینده نیز مملو از تقلب خواهد بود. برمن تأکید کرد که در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری تقلب گسترده صورت گرفت و میزان تقلب بیش‌تر از آن بود که در نتیجه‌ی بازرسی آرا توسط کمیسیون انتخابات‌ مطرح شد.

او هم‌چنان افزود که نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، بر اساس توافق سیاسی اعلام شد. برمن در ادامه نحوه‌ی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تأسف‌آور خواند؛ اما گفت که راه دیگری برای حل  بن‌‌بست انتخاباتی در افغانستان وجود نداشت.

او از نیروهای امنیتی در تأمین امنیت انتخابات‌ ستایش کرد و گفت که آنان امنیت انتخابات را خوب تأمین کردند. انتخابات گذشته با تقلب گسترده برگزار شد و حال نگرانی وجود دارد که بدون اصلاحات در نظام انتخاباتی، انتخابات پارلمانی نیز با تقلب برگزار نشود. سران حکومت وحدت ملی در روزهای اول کاری‌شان اعلام کردند که در نظام انتخاباتی اصلاحات جدی را  به‌وجود می‌آورند، اما هنوز در این زمینه اقدام عملی نشده است.