انتقاد از افزایش ‌دیوارهای امنیتی در کوچه‌های کابل

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس سنا از ایجاد دیوار سمنتی به دلیل تدابیر امنیتی رهبران سیاسی، مقام‌های دولتی و برخی از اعضای شورای ملی انتقاد کردند و گفتند که به همین دلیل، اکثر کوچه‌ها در کابل مسدود اند. آنان با انتقاد شدید تأکید کردند که این مسئله مشکلات جدی را برای گشت‌‌و‌گذار شهروندان کابل به‌وجود آورده است.

در برخی از کوچه‌های کابل که ‌رهبران سیاسی و مقام‌های بلند‌رتبه‌ی دولتی زندگی می‌کنند، برای تدابیر امنیتی آنان، دیوارهای سمنتی بزرگ ایجاد شده و مردم عام از آن محل عبور نمی‌توانند. شهروندان برای رفتن به خانه‌های‌شان باید از کوچه‌‌های دیگری بروند که آن مسیر برای آنان چند برابر دور‌تر می‌شود.

شماری از اعضای مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس با انتقاد از این کار گفتند که حکومت موانع را از کوچه‌ها بردار‌د و در استراتژی تأمین امنیت شهر کابل تجدید نظر کند. بسم‌الله افغانمل، عضو این مجلس گفت که یک کوچه هم در شهر کابل باز نیست؛‌ همه‌ی مقام‌ها کوچه‌ها را با ایجاد دیوارهای سمنتی مسدود کرده‌اند.

او افزود که مقام‌ها صرف به فکر تأمین امنیت خودشان اند. اما شماری دیگر از اعضای ‌مجلس برای بهبود وضعیت امنیتی شهر کابل، خواستار محدودیت در گذشت‌و‌گذار موتور‌سایکل‌سواران شدند. بازمحمد زرمتی، عضو این مجلس گفت که برای حکومت پیش‌نهاد شود تا از این پس موتورسایکل‌سواران در کابل دو نفری گشت‌و‌گذار نکنند.

او افزود که وضع قیودات بر موتورسایکل‌سواران در شهرهای دیگر نتیجه‌ی مثبت داده و این تدابیر برای کنترول نا‌امنی‌ها در شهر کابل به حکومت پیش‌نهاد شود. سپس فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا این پیش‌نهاد را در مجلس به رای گذاشت که به‌جز ‌دو سناتور، همه با آن موافقت کردند.

قرار است مجلس سنا در این زمینه پیش‌نهاد رسمی‌ای را به جانب حکومت بفرستد. این پیش‌نهاد در حالی صورت گرفت که چندی پیش، رییس دبیرخانه‌ی دادگاه عالی کشور هنگام بیرون شدن از خانه‌ی خود، توسط افراد مسلح موتورسایکل‌سوار کشته شد و مهاجمان موفق به فرار شدند.

با این حال، سناتوران گفتند، اگر موتورسایکل حامل یک نفر باشد، عمل ترور به‌آسانی انجام داده نمی‌شود. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی وضعیت امنیتی در شهر کابل به‌شدت وخیم شده و اعضای شورای ملی تأکید دارند، شماری از جاسوسان بیرونی و طالبان در داخل نهادهای امنیتی نفوذ دارند و دولت باید در زمینه‌ی شناسایی آنان اقدام کند.