پدر شکیلا: خودم را آتش می‌زنم

بسم‌الله محبت

محمد بخش، پدر شکیلا، دختر 16 ساله‌ای که دو سال قبل به قتل رسید، می‌گوید که در صورت عدم رسیدگی درست به پرونده‌ی قتل دخترش، خودش را به آتش می‌کشد. پدر شکیلا در اظهارات خود که در ویدیویی به ثبت رسیده است می‌گوید، اگر حق دخترم گرفته نشود، من و خانمم خودمان را در پیش روی پارلمان آتش می‌زنیم. هم‌چنان پدر شکیلا از حکومت می‌خواهد که قاتل دخترش را رها نکند و به جزای عملش برساند و نگذارد که حق دخترش تلف شود.

شکیلا در 7 دلو 1390 در خانه‌ی سید هادی واحدی بهشتی، عضو شورای ولایتی بامیان و برادر فکوری بهشتی، عضو مجلس نمایندگان کشور در بامیان به قتل رسید. پرونده‌ی قتل شکیلا برای انجام تحقیقات بیش‌تر به کابل انتقال داده شد و پس از انجام تحقیقات مجدد توسط عبدالغفار جاوید، دادستان حوزه‌ی 15 کابل، طی صورت دعوایی برای متهمان پرونده‌ درخواست حکم اعدام شده بود، اما اکنون محمد علم، برادر شکیلا و نهادهای جامعه‌ی مدنی افغانستان می‌گویند که جلسه‌ی دادگاه به گونه‌ی غیرقانونی و بدون حضور مدعیان پرونده و دادستان مربوط پرونده در پشت درهای بسته برگزار شده است و دادگاه حکم برائت متهمان پرونده را صادر کرده است.

آنان هم‌چنان می‌گویند که «دست‌های مقتدری» در پس این پرونده قرار دارند و نمی‌گذارند پرونده سیر قانونی خود را بپیماید. به گفته‌ی آن‌ها، دادستان عبدالغفار جاوید با «13 دلیل الزام» خواستار حکم اعدام برای متهم شده بود؛ اما اکنون متهمان پرونده از سوی دادگاه بی‌گناه شناخته شده‌اند و دادستان جاوید نیز بدون کدام استدلالی این حکم را پذیرفته است. آن‌ها افزودند: سید هادی واحدی بهشتی، خانمش شفیقه و عبدالوهاب، برادرزاده‌ی آقای بهشتی سه متهم اصلی این پرونده‌اند و دلایل کافی برای مجرم بودن‌شان وجود دارند؛ اما دادگاه این 13 دلیل را بدون هیچ‌دلیل موجهی رد کرده است.

دولت باید تهدید به «خودسوزی» پدر شکیلا را جدی بگیرد

نهادهای جامعه‌ی مدنی افغانستان دیروز در نشست رسانه‌ای در اعتراض به حکم دادگاه شهری ولایت کابل در خصوص پرونده‌ی شکیلا، حکم این دادگاه را «غیرقانونی»، «ظالمانه» و «ناعادلانه» خواندند. آنان با اعلان پشتیبانی کامل‌شان از خانواده‌ی شکیلا، اجرای قانون و سیاسی نشدن پرونده، گفتند که خواهان تحقیق و روشنی هرچه بیش‌تر در رابطه به قضیه‌ی شکیلا‌اند.

نمایندگان نهادهای جامعه‌ی مدنی افغانستان هم‌چنان از دولت خواستند که با نادیده گرفتن دست‌های مقتدری که در پشت این پرونده قرار دارند، مراحل تحقیق دادستانی جدی را جدی بگیرد، دادگاه این پرونده را به صورت علنی برگزار کند و «طرف متضرر» باید از وکیل مدافع باصلاحیت و مستقل برخوردار شود.

آنان به مقام‌های مسئول دولتی هشدار دادند که تهدید به «خودسوزی» پدر شکیلا را در صورت عدم اجرای عدالت جدی بگیرند و در صورت بی‌اعتنایی به این تهدید، مسئول هرگونه اتفاقی در این خصوص، این مقام‌ها خواهند بود. آنان هم‌چنان افزودند که در صورت «بی‌توجهی» و «کم بها دادن» این قضیه به «مراجع قبول شده‌ی حقوق بشری در کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل، دادگاه حقوق بشر سازمان ملل، کمیته‌ی منع رفتارهای غیرانسانی و شکنجه‌ی سازمان ملل متحد و سایر مراجع حقوق بین‌المللی» مراجعه خواهند کرد.

زهرا سپهر، سخن‌گوی کمیته‌ی دفاع از زنان قربانی خشونت و رییس مؤسسه‌ی حمایت از زنان و کودکان افغان در این نشست خبری گفت که خانواده‌ی شکیلا به‌شدت دچار مشکلات اقتصادی‌اند و در این گونه شرایط دولت وظیفه دارد که وکیل مدافع رایگان در اختیار هردو جانب قضیه قرار دهد؛ اما چنین مساعدتی از سوی دولت صورت نگرفته است.

فشار و تهدید

نمایندگان نهادهای جامعه‌ی مدنی می‌گویند، محمد علم، برادر شکیلا و پدرش مرتب از سوی برخی از افراد تهدید می‌شوند. زهرا سپهر در این خصوص گفت: «علم برادر شکیلا این‌جا حضور دارد که از جزئیات‌ قضیه می‌تواند برای شما بگوید که چه کسانی با علم روبه‌رو‌اند و چه کسانی او را تحت فشار قرار می‌دهند تا دوسیه به نتیجه‌ی خودش نرسد».‌ بانو سپهر هم‌چنان گفت که دست‌های مقتدری پشت این پرونده قرار دارند که نمی‌گذارند قاضیان و دادستان‌ها پرونده را عادلانه بررسی کنند: «دادستان‌های مربوط می‌گویند که ما بی‌نهایت تحت فشار قرار داریم که این دوسیه را نباید فیصله کنیم».

هم‌چنان محمد علم، برادر شکیلا می‌گوید که خانواده‌اش به‌شدت تحت فشار قرار دارد و آنان (متهمان پرونده‌ی شکیلا) از هرطریقی بر خانواده‌اش فشار می‌آورند که از ادامه‌ دادن به پرونده‌ی قتل خواهرش دست بردارند. او گفت: «از طریق تلفون به ما زنگ می‌زنند که ما 20 درصد نفوس افغانستان را تشکیل داده‌ایم، اگر از پرونده دست بر نداری، طوری تو را ترور می‌کنیم که پشت خواهر خود بروی».

محمد علم هم‌چنین می‌گوید که هم از طرف متهمان قضیه و هم از جانب برخی از اعضای گروه پارلمانی اعتماد که آقای فکوری، برادر آقای بهشتی و عضو مجلس نمایندگان نیز عضو آن است، تهدید می‌شود. وی افزود: ما به دادستانی مراجعه کردیم که بپرسیم سرنوشت این پرونده چه می‌شود و آن‌ها گفتند که ما «بی‌اندازه» تحت فشار هستیم؛ اما آن‌ها نخواستند نام کسانی را بگیرند که بر آن‌ها فشار می‌آورند.

برادر شکیلا می‌گوید که با هیچ‌کسی دشمنی ندارد و تنها خواهان اجرا شدن قانون و عدالت در مورد قتل خواهرش است و نمی‌خواهد خون خواهرش پامال شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *