معترضان‌: رییس جمهور استعدادکشی را متوقف کند

اطلاعات روز: ده‌ها فعال مدنی و شهروندان کابل دیروز با راه‌اندازی تظاهراتی از اشرف غنی خواستند که جوانان شایسته و متخصص را از وظایف‌شان برکنار نکند. آنان در اعتراض به برکناری زمری باهر، رییس ثبت اداره‌ی توزیع تذکره‌ی الکترونیکی گفتند که رییس جمهور به وعده‌های دوران مبارزات انتخاباتی خود در مورد حمایت از جوانان عمل کند.

متعرضان در مقابل شورای ملی با حمل شعارهایی چون «رییس جمهور، استعدادکشی بس است؛ راه پیشرفت افغانستان در سهیم ساختن جوانان در نظام است و خواست ما شایسته‌سالاری است» از رییس جمهور غنی خواستند که جایگاه نسل جوان در حکومت وحدت ملی را در آینده‌ی نزدیک مشخص کند.

رامز بختیار، یکی از فعالان مدنی گفت که اشرف غنی استعدادکشی را متوقف و جوانان را از حاشیه وارد صحنه‌ی عمل کند. او افزود که رییس جمهور در تلاش به حاشیه راندن جوانان از نظام کنونی است و در تصمیم‌گیری و فرمان‌های خود روابط و خویشاوندی را ترجیج می‌دهد؛ «نمونه‌ی مشخص آن برکناری زمری باهر است».

از سویی هم، برخی از آنان گفتند، اشرف غنی چندی پیش شماری از جوانان و افراد مسلکی را از اداره‌‌ی امور نیز برکنار کرد‌. برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که رییس جمهور چند روز پیش طی یک تماس تیلفونی، سرپرست ریاست ثبت اداره‌ی توزیع تذکره‌ی الکترونیکی را برکنار و به‌جایش نادیه سلطانی، رییس پیشین این اداره را بار دیگر مقرر کرده است.

باهر نیز در تماس با رسانه‌ها برکناری خود را تأیید کرده است. شهبا شاهرخی، یکی از اشتراک کنندگان تظاهرات دیروز گفت که رییس جمهور نباید افراد را بر اساس دوستی و خویشاندی مقرر کند. او افزود که جوانان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته سهم 45 درصدی داشته و حال نباید رییس جمهور این طبقه را به حاشیه براند.

معترضان دیروز قطع‌نامه‌ا‌ی را نیز منشتر کردند و در آن آمده است که جوانان ۶۵ درصد نفوس را تشکیل می‌دهند و این طبقه خواستار جایگاه ویژه در کابینه‌ی جدید هستند. در بخش دیگر این قطع‌نامه از رییس جمهور خواسته شده است که به خواست‌های شهروندان توجه‌‌ کند.