Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

«فریدام نو»: گروه‌های قومی به حاشیه‌ رانده‌شده در افغانستان با خطراتی مواجه‌اند

یک نهاد حقوق بشری موسوم به «فریدام نو» گفته است که گروه‌های قومی به حاشیه رانده‌شده در افغانستان با خطراتی روبرو هستند.

«فریدام نو» این مطلب را در واکنش به قتل یک پدر و پسر از ساکنان منطقه هزاره‌نشین «جوی نو» ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان مطرح کرده است.

دست‌کم سه منبع در پیام‌های جداگانه به روزنامه اطلاعات روز گفتند که این پدر و پسر پس‌ازچاشت روز چهارشنبه (۲۹ سنبله) در ساحه‌ی «تنگی سبزچوب» که یک منطقه‌ی پشتون‌نشین است، در نخست دستگیر و سپس به قتل رسیده‌اند.

یکی از منابع به روزنامه اطلاعات روز گفت افرادی که هنوز هویت آنان مشخص نشده است، پس از دستگیری این دو نفر، پدر را تیرباران کرده و پسر را گردن بریده است.

«فریدام نو» افزوده است که منطقه «جوی نو» از زمان بازگشت طالبان به قدرت شاهد خشونت‌های مداوم علیه هزاره‌ها و تخریب زمین‌های آنها توسط «باشندگان پشتون بوده است».

این نهاد افزوده است: «گروه‌های قومی به حاشیه رانده‌شده در افغانستان با خطراتی روبرو هستند.»

بر اساس اطلاعات منابع، در جریان بیشتر از دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، ۱۷ نفر از ساکنان منطقه‌ی هزاره‌نشین جوی‌نو (ششپر) به قتل رسیده‌اند.

منابع می‌گویند که دزدی، غارت و تخریب اموال باشندگان منطقه‌ی «جوی‌نو» به اوج خود رسیده و آنان در معرض کوچ اجباری قرار دارند. در یک مورد، افرادی در منطقه‌ی «جوی‌نو» ده‌ها اصله درخت میوه‌دار را قطع کردند.

به‌گفته‌ی منابع، پس از حاکمیت طالبان تا اکنون ۲۰ خانه‌ی باشندگان «جوی‌نو» تخریب یا به آتش کشیده شده‌اند. همچنین امسال سه عراده موتر باشندگان این منطقه‌ به آتش کشیده شدند.

منابع محلی انگیزه‌ی این اقدامات را تنش قومی می‌دانند. به گفته آنان افراد متعلق به قوم پشتون دست به قتل، تخریب و غارت اموال ساکنان منطقه «جوی نو» می‌زنند.