واکنش تند مجلس سنا به ‌معرفی نشدن نامزدوزیران

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس از تأخیر در معرفی کابینه بار دیگر انتقاد کردند و گفتند که اگر سران حکومت در آینده‌ی نزدیک نامزدوزیران را معرفی نکنند، تظاهرات مردمی در کشور آغاز می‌شود. هم‌چنان برخی از سناتوران دیگر گفتند، اگر اشرف غنی و عبدالله توانایی حل مشکلات‌شان را ندارند، باید استعفا دهند.

رفیع‌الله گل افغان، معاون این مجلس ادامه‌ی کار سرپرستان را غیر‌قابل تحمل خواند و افزود که مردم دیگر تحمل نا‌امنی و گرسنگی را ندارند. اگر کابینه به‌زودی معرفی نشود، حرکت‌های مدنی راه‌اندازی می‌شوند. به‌دنبال آن داوود اساس، عضو دیگر مجلس سنا گفت که اگر آقای غنی و عبدالله توانایی حل مشکلات ‌کابینه را ندارند، استعفا دهند تا خود مردم راه‌حل را جست‌وجو کنند.

هم‌چنان علی اکبر جمشیدی، عضو مجلس سنا گفت که اشرف غنی و عبدالله  در گفت‌و‌گوی رو در رو مسئله‌ی معرفی کابینه را حل کنند. شماری از سناتوران دیگر سران حکومت جدید را به وعده‌خلافی متهم کردند. از تشکیل حکومت وحدت ملی بیش از سه ماه می‌گذرد؛ اما هنوز اعضای کابینه‌ی این حکومت به دلیل اختلاف‌های سیاسی معرفی نشده‌اند.

هیأت اداری و رییسان کمیسیون‌های مجلس نمایندگان به روز دوشنبه هفته‌ی روان برای معرفی هرچه زودتر کابینه و دلیل تأخیر آن با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دیدار و گفت‌و‌گو کردند. رییس اجرایی در این دیدار دلیل تأخیر معرفی کابینه‌ی جدید را اختلاف درو‌نی تیم اشرف غنی، رییس جمهور کشور عنوان کرد.

او با اشاره به این‌که نامزدوزیران پیش‌نهادی وی برای معرفی آماده شده،‌ افزود که تاکنون صرف دو نامزد‌وزیر از سوی رییس جمهور مشخص شده است. بر اساس توافق‌های قبلی، 13 وزارت به رییس جمهور و 12 وزارت به عبدالله تعلق گرفته است. با این حال، محمدعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت که تأخیر در معرفی کابینه مشکلات متعدد‌ی را به‌وجود آورده است.

او در ادامه افزود که حکومت باید هرچه زودتر افراد شایسته، متعهد، مسلکی و دل‌سوز را در کابینه معرفی کند. معاون اول مجلس سنا سرپرستی را در کشور تجربه‌ی ناکام خواند و گفت که ادامه‌ی این روند باور مردم را نسبت به حکومت کم می‌کند. در حال حاضر تمام وزارت‌ها و ریاست‌های کلیدی کشور توسط سرپرستان اداره می‌شوند.