خبرنگاران افغانستان

مجلس سنا خواهان اتخاذ اقدامات لازم برای تأمین امنیت خبرنگاران و فعالان مدنی توسط حکومت شد

همزمان با افزایش ترورهای هدفمند خبرنگاران و فعالان مدنی، مجلس سنای کشور از حکومت و نهادهای حامی رسانه‌ها خواسته است که به‌خاطر تأمین امنیت جان آنان، اقدامات لازم را روی‌دست گیرند.

مجلس سنا امروز (یک‌شنبه، ۱۴ جدی) با نشر اعلامیه‌ای، از افزایش تهدید علیه خبرنگاران و فعالان جامعه‌ی مدنی در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که حکومت باید به‌خاطر تأمین امنیت «مطمئن» خبرنگاران و فعالان جامعه‌ی مدنی، «اقدامات مقتضی» را روی‌دست گیرد.

در اعلامیه رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم قوا خوانده و تأکید شده است که اخیرا تعداد زیادی از خبرنگاران دولتی و غیردولتی و فعالان جامعه‌ی مدنی ترور شده‌اند و کسی هم مسئولیت این ترورها را به عهده نگرفته است.

در همین حال، مجلس سنا از حکومت خواسته است که عاملان و طراحان این ترورها را شناسایی، بازداشت و به‌گونه‌ی علنی محاکمه کند.

این مجلس همچنان گفته است که حکومت باید زوایای مبهم و تاریک ترورهای هدفمند اخیر را بررسی و نتایج آن را با مردم افغانستان شریک کند.

این درحالی است که در چند ماه اخیر، ترورهای هدفمند به‌صورت نگران‌کننده در کشور افزایش یافته است. بسم‌الله عادل ایماق، مدیرمسئول رادیو صدای غور دو روز پیش (جمعه، ۱۲ جدی) در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور کشته شد.

پیش از آن در تاریخ ۴ جدی فرشته کوهستانی، فعال حقوق زنان در کاپیسا همراه با برادرش در مربوطات ولسوالی حصه اول کاپیسا ترور شد. یک روز پیش از آن (۳ جدی) یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) در تیراندازی افراد مسلح در شهر کابل کشته شد.

در تاریخ ۱ جدی هم رحمت‌الله نیکزاد، رییس اتحادیه‌ی خبرنگاران ولایت غزنی و خبرنگار تلویزیون «الجزیره» و «اسوشیتدپرس» در شهر غزنی کشته شد.

فردین امینی، گوینده‌ی تلویزیون آریانا نیوز نیز در ۲۱ قوس در شهر کابل کشته شد. گرچند وزارت داخله اعلام کرد که او خودکشی کرد، اما خانواده‌ی او و تعدادی از نهادهای حامی رسانه‌ها گفته بود که او به‌گونه‌ی مرموز کشته شده است.

یک روز قبل از آن در تاریخ ۲۰ قوس، ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در حمله‌ی افراد مسلح در شهر ننگرهار کشته شد. در ۶ قوس محمدرفیع صدیقی، رییس عامل پیشین تلویزیون خصوصی خورشید در ولسوالی قره‌باغ کابل کشته شد. وزارت داخله دلیل مرگ او را گازگرفتگی اعلام کرد، اما همکارانش گفته بودند که او توسط افراد ناشناس کشته شده است.

در ۲۲ عقرب الیاس داعی، خبرنگار محلی رادیو آزادی در ولایت هلمند نیز در یک انفجار کشته شد.

قبل از آن، در تاریخ ۱۷ عقرب نیز، یماس سیاوش، مجری سابق تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» نیز در انفجاری در شهر کابل کشته شد.