پایان صد روز نخست؛ حکومت‌ بدون کابینه و رسیدگی به چهار وعده

اطلاعات روز: با گذشت صد روز نخست از تشکیل حکومت حدت ملی، نهاد‌ موسوم به «صد روز» دیروز گزارشی را در مورد عملکرد این حکومت به نشر رساند. در این گزارش آمده است که حکومت وحدت ملی در 100 روز نخست‌‌ کاری‌اش، از میان 110 وعده‌ی خود، تنها 4 وعده‌ی آن را اجرا کرده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر 23 وعده‌ی دیگر حکومت وحدت ملی در حال اجرا اند؛ اما 83 وعده‌ی دیگر آن هنوز دست‌نخورده باقی مانده‌‌اند. نهاد «صد روز» می‌گوید که از میان چهار دست‌آورد حکومت وحدت ملی در این مدت، یک‌ آن، در زمینه‌‌ی صلح و امنیت و سه دست‌آورد دیگر در زمینه‌ی حکومت‌داری بوده است.

در گزارش این نهاد آمده است که حکومت در این مدت هیچ دست‌آوردی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی-‌فرهنگی نداشته است. از میان 23 وعده‌‌‌ی ‌حکومت جدید که در حال اجرا اند، 4 وعده‌ی آن در زمینه‌ی صلح و تأمین امنیت، 6 وعده‌‌ در زمینه‌ی اقتصاد، 6 وعده در بخش حکومت‌داری و 7 وعده‌ی دیگر در بخش اجتماعی-‌فرهنگی است.

حکومت وحدت ملی در روزهای اول کاری خود پیشرفت خوبی داشت. این حکومت در روز دوم کاری خود پیمان امنیتی با امریکا و ناتو را امضا کرد و هم‌چنان رییس جمهور اشرف غنی در روز سوم کاری‌اش، حکم بازگشایی پرونده‌ی کابل بانک را صادر کرد. نهاد صد روز می‌گوید که فعالیت‌های حکومت جدید پس از روز چهارم رو به کندی گذاشته است.

این نهاد دلیل احتمالی این کندی را سفرهای خارجی سران حکومت وحدت ملی به عربستان سعودی، چین، نیپال، پاکستان، بلجیم، نشست لندن و هم‌چنان رایز‌نی روی تشکیل کابینه‌ی جدید عنوان کرده است. با گذشت صد روز از تشکیل حکومت وحدت ملی، هنوز کابینه‌ی این حکومت معرفی نشده است.

در این مدت همه‌ی وزارت‌ها، ریاست‌های کلیدی و اداره‌های ولایتی از سوی سرپرستان ‌با صلاحیت‌های محدود اداره شده‌اند. در حالی که اعضای مجلس و فعالان مدنی تأکید دارند که سرپرستان احساس مسئولیت نمی‌کنند و این مسئله باعث افزایش مشکلات در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی شده است، هنوز هم به‌طور دقیق معلوم نیست کابینه چه زمانی اعلام می‌شود؛ اما رییس اجرایی دیروز در کابل گفت که در آینده‌ی نزدیک به انتظار مردم پایان می‌دهیم.

او در دیدار با اعضای شورا‌های ولایتی ده ولایت کشور تأکید کرد که رییس جمهور همه‌روزه با نامزد‌وزیران صحبت و تبادل نظر می‌کند. رییس اجرایی افزود، در آینده‌ی نزدیک ‌کابینه‌ا‌ی که از تمام مردم نمایندگی ‌کند، معرفی می‌شود. او افزود که مشکلات به‌وجود آمده از تأخیر معرفی کابنیه را درک می‌کند.

این چندمین بار است که حکومت جدید برای معرفی کابینه به مردم وعده می‌دهد؛ اما هربار ‌به تأخیر می‌افتد. پس از تشیکل این حکومت قرار شد کابینه‌ی آن تا 45 روز معرفی شود؛ اما با پایان این مهلت، کابینه معرفی نشد. به دنبال آن، اشرف غنی قبل از نشست لندن گفت که کابینه بین دو تا چهار هفته اعلام می‌شود، اما بازهم این وعده عملی نشد.

پس از آن هیأت اداری و اعضای مجلس به دلیل تأخیر معرفی کابینه با رییس اجرایی و رییس جمهور به‌طور جداگانه دیدار کردند. رییس جمهور در دیدارش با اعضای هیأت اداری و مجلس گفت که کابینه تا یک هفته‌ی آینده معرفی می‌شود. این مهلت رییس جمهور، امروز پایان می‌یابد. دیده شود که کابینه معرفی خواهد شد یا زمان بیش‌تری را خواهد گرفت.