دیدبان حقوق بشر: پاکستان مهاجران افغانستان را مجبور به بازگشت و دارایی آنان را ضبط کرده‌ است

دیدبان حقوق بشر گفته است که مقام‌های پاکستانی مرتکب تخلفات گسترده علیه شهروندان افغانستان شده تا آنان را مجبور به بازگشت به کشورشان کنند. به‌گفته‌ی این نهاد، پولیس پاکستان اموال و احشام مهاجران را ضبط و خانه‌های آنان را تخریب کرده است.

الین پیرسون، مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است که مقام‌های پاکستانی محیط اجباری را برای افغانستانی‌ها ایجاد کرده‌اند تا آنان را وادار به بازگشت به شرایط خطرناک در افغانستان کنند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر که دیروز (سه‌شنبه، ۷ قوس) منتشر شده، آمده است که پولیس پاکستان شبانه به خانه‌های مهاجران حمله کرده و آنان را مورد ضرب‌وشتم، تهدید و بازداشت قرار داده است.

سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی‌او‌ام) گزارش دادند که ۹۲ درصد از شهروندان افغانستان که از پاکستان خارج می‌شوند گفته‌اند که از بازداشت توسط مقام‌های پاکستانی بیم دارند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است که پولیس پاکستان همچنین درخواست رشوه کرده و جواهرات، احشام و سایر اموال شهروندان افغانستان را مصادره کرده و خانه‌ها را با بولدوزر تخریب کرده است.

طبق گزارش دیدبان حقوق بشر، از آن‌جایی که مقام‌های پاکستانی شهروندان افغانستان را از حمل بیش از ۵۰ هزار روپیه‌ی پاکستانی برای هر نفر (۱۷۵ دالر) به خارج از کشور منع کرده‌اند، بسیاری از مهاجران دارایی‌شان را پشت سر گذاشته و تقریبا فقیر به افغانستان بر می‌گردند.

همچنین زنان مهاجر به دیدبان حقوق بشر گفتند که پولیس پاکستان گاهی برخی از زنان و دختران را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده و آنان را تهدید به تجاوز جنسی کرده است.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که بنا بر گزارش‌ها، مقام‌های پاکستانی همچنین از شهروندان افغانستان که در انتظار اسکان مجدد در ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورها هستند، ملزم کرده‌اند که ۸۳۰ دالر هزینه‌ی خروج را بپردازند.

دیدبان حقوق بشر در ادامه افزوده است که اخراج مهاجران تعهدات پاکستان را به‌عنوان یکی از طرفین کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه نقض می‌کند.

این نهاد تأکید کرده است که دولت پاکستان باید به تخلفات پولیس و تهدیدهای اخراج پایان دهد و با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای از سرگیری ثبت‌نام پناه‌جویان افغانستان همکاری کند.

دیدبان حقوق بشر همچنین گفته است که ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و کانادا باید اسکان مجدد کسانی را که به‌ویژه در معرض خطر هستند، از جمله زنان و دختران، دگرباشان جنسی افغانستانی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران، تسریع بخشند.

پیرسون گفته است: «دولت‌هایی که قول داده‌اند افغان‌های در معرض خطر را اسکان دهند، باید این پروسه‌ها را تسریع کنند و در عین حال پاکستان را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات حقوق بشری خود عمل کند.»