Photo: Social Media

طالبان نسبت به کشتار مردم هزاره و شیعه بی‌تفاوت هستند

واکنش‌ها به حمله‌ بر غیرنظامیان در جبرئیل هرات

حمله‌ی مسلحانه‌‌ی دیروز بر غیرنظامیان در ناحیه‌ی سیزدهم شهر هرات در غرب کشور که منجر به کشته‌شدن شش نفر، به‌شمول دو روحانی شیعه و هزاره و یک زن شد، با واکنش‌های گسترده‌ مواجه شده است.

این حمله در حالی انجام شد که در دوم ماه جاری خورشیدی، در یک حمله‌ی مسلحانه‌ی دیگر در همین ناحیه‌ از شهر هرات، دو روحانی دیگر شیعه و هزاره کشته شدند و یک روحانی دیگر هزاره نیز در ۳۰ ماه میزان در هرات به قتل رسیده بود.

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به حمله‌ی دیروز گفته است که این حملات مرگ‌بار «در تداوم سریال نسل‌کشی و قتل‌های مرموز و هدفمند جامعه‌ی هزاره و شیعه صورت می‌گیرد که در نقاط مختلف افغانستان در جریان است».

آقای خلیلی در اعلامیه‌ای که در فیس‌بوک منتشر کرده، افزوده است که گروه طالبان نه تنها برای تأمین امنیت مردم اقدام نمی‌کند، بلکه با ادعای تأمین امنیت سراسری «می‌کوشد از کنار این کشتارهای غم‌انگیز بی‌تفاوت گذشته، بر آن‌ها خاک کتمان بپوشاند تا ادعای واهی امنیت سراسری با پرسش مواجه نگردد».

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در واکنش به این حمله گفته است که حملات علیه مردم شیعه و هزاره در هرات در حالی صورت می‌گیرد که از یک‌سو «پروژه‌ی بدنام‌سازی هزاره‌ها توسط عوامل بدنام بیگانه» جریان دارد و از جانب دیگر، «تلاش‌ها برای سفید‌نمایی چهره‌ی طالبان در زمینه‌ی تأمین دروغین امنیت بر سر زبان برخی کشورها افتاده است».

آقای محقق افزوده است که در گزارش هماهنگ‌کننده‌ی ویژه سازمان ملل در مورد افغانستان نیز «از بهبود وضعیت امنیت در افغانستان یاد شده، که این یک‌ مشکل واگیر است که تعریف از امنیت تا هنوز در منطق همه‌ی جهت‌ها یکی نیست و ظاهرا کشتار سیستماتیک هزاره‌ها و شیعیان و یا حوادثی از این قبیل، مخل امنیت عمومی به حساب نمی‌رود».

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» نیز حمله‌ی دیروز هرات را محکوم و آن را در ادامه‌ی «نسل‌کشی هدفمند» هزاره‌ها و شیعیان افغانستان دانسته است.

این شورا نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است: «این جنایات مرگ‌بار ماهیت ادعای تأمین امنیتی را که گروه طالبان ادعا می‌کند، ثابت می‌سازد و نشان می‌دهد که تأمین امنیت آنان ادعای واهی و دروغی بیش نیست.»

«جبهه آزادی افغانستان» نیز در اعلامیه‌ای که در شبکه‌ی اجتماعی ایکس منتشر کرده این حمله را محکوم کرده و گفته است: «چنین جنایات هولناک در ادامه‌ی کشتار هموطنان هزاره-شیعه‌ی ما که بانی اصلی آن طالبان سفاک اند، رخ می‌دهد.»

سازمان ملل گروه تحقیقی توظیف کند

محمدکریم خلیلی در اعلامیه‌ای که در واکنش به حمله‌ی دیروز در هرات منتشر کرده، از سازمان ملل متحد خواسته است که «به‌منظور بررسی جرم‌های ارتکابی که در حال حاضر علیه هزاره‌ها در جریان است، گروه تحقیقی بی‌طرف بین‌المللی توظیف» کند.

آقای خلیلی همچنین از سازمان ملل متحد خواسته است که برای توقف این حملات و ممانعت از تداوم آن و همچنین محاکمه و مجازات عاملان آن، بر اساس کنوانسیون پیش‌گیری و مجازات جرم نسل‌کشی و کنوانسیون رُم اقدامات لازم را روی دست گیرد.

«جبهه آزادی افغانستان» نیز از جامعه‌ی جهانی، سازمان ملل متحد و دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است که «بدون ضیاع وقت، قضایای جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» در افغانستان را بررسی کند.

در اعلامیه‌ی این جبهه آمده است که بررسی این جنایات نه تنها خواست مردم افغانستان بلکه مسئولیت جامعه‌ی جهانی و سازمان‌ ملل متحد است.

«شورای مقا‌ومت ملی برای نجات افغانستان» نیز از سازمان ملل متحد، جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه خواسته است: «با درک شرایط موجود و برای مقابله و بیرون‌رفت از وضعیت خفقان حاکم و جلوگیری از تداوم جنایات بشری، توقف کشتار هدفمند و زنجیره‌ای هموطنان هزاره و شیعه، به‌جای تعامل خوش‌باورانه با گروه طالبان، زمینه‌ی برگشت مردم‌سالاری و تغییر وضعیت مطلوب مورد حمایت مردم افغانستان را حمایت نمایند.»

طالبان عاملان را شناسایی و مجازات کند

سفارت ایران در کابل با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس، گفته است که «حادثه‌ی تروریستی» دیروز در هرات را به‌شدت محکوم می‌کند.

این سفارت ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، گفته است: «امید است حاکمان افغانستان [گروه طالبان] مرتکبین این رخداد غیرانسانی را شناسایی و مجازات نمایند.»

سفارت ترکیه در کابل نیز با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس، گفته است که «حمله‌‌ی تروریستی» دیروز در هرات را به‌شدت محکوم می‌کند.

این سفارت با خانواده‌های قربانیان این حمله، ابراز همدردی کرده است.

طالبان حرفی از تحقیق نزدند

وزارت داخله‌ی طالبان با نشر اعلامیه‌ای در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، حمله‌ی دیروز در هرات را محکوم کرده است، اما به تحقیق در مورد این حمله اشاره‌ای نکرده است.

این وزارت این حمله را «تروریستی» توصیف کرده و عاملان آن را «افراد ناشناس» دانسته است.

وزارت داخله‌ی طالبان در اعلامیه‌ی خود گفته است که در این حمله شش نفر، به‌شمول زنان، کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این اولین‌بار است که وزارت داخله‌ی طالبان به حملات به مردم شیعه و هزاره در ولایت هرات واکنش نشان می‌دهد.

این وزارت در مورد حمله‌ای که منجر به کشته‌شدن دو روحانی دیگر در اوایل ماه جاری خورشیدی شد و قتل یک روحانی دیگر هزاره در ۳۰ ماه میزان در هرات، واکنشی نشان نداده بود.

وزارت داخله‌ و مسئولان محلی طالبان در هرات، تا اکنون حرفی از تحقیق در مورد این حملات نزده‌اند و هیچ فرد و گروهی را در ارتباط به این حملات بازداشت نکرده‌اند.