رییس جمهور ادامه‌ی کار یک ثلث مجلس سنا را لغو کرد

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور با صدور فرمانی، ادامه‌ی کار یک ثلث مجلس سنا را لغو کرده است. سناتورانی که به نمایندگی از شورا‌های ولسوالی در مجلس سنا حضور داشتند، ادامه‌ی کارشان لغو شده است.

مطابق قانون اساسی، اعضای مجلس سنا از سه طریق معرفی می‌شوند. ۳۴ تن از اعضای مجلس از شوراهای ولایتی، ۳۴ تن دیگر از شوراهای ولسوالی‌ها و ۳۴ تن ‌توسط رییس جمهور به مجلس سنا معرفی می‌شوند. انتخابات شوراهای ولسوالی تا‌کنون در کشور برگزار‌ نشده و در دو دور گذشته‌ی مجلس سنا، ۳۴ تن دیگر نیز از شوراهای ولایتی به نمایندگی از شوراهای ولسوالی به این مجلس معرفی شده‌اند.

رییس جمهور دو روز پیش با صدور فرمانی، کار این ثلث را لغو کرده و گفته است که این ثلث به کارش ادامه ندهد. فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس گفت که بر اساس حکم رییس جمهور، تا برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی، مجلس سنا با دو ثلث خود به کارش ادامه دهد.

این فرمان‌ رییس جمهور دیروز به رای‌گیری گذاشته شد و سپس اکثر سناتوران آن را تأیید کردند. اما با این فرمان، برخی از سناتوران مخالفت داشتند. حسیب‌الله کلیم‌زی، یکی از سناتوران گفت، با رفتن این افراد، نصاب مجلس برهم می‌خورد و تا برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی، این افراد به کارشان ادامه دهند. اشرف غنی و عبدالله توافق کرده‌اند که انتخابات شورا‌‌های ولسوالی همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار شود.