معترضان در جاغوری: حکومت امنیت راه‌های مواصلاتی ما را تأمین کند

اطلاعات روز: صدها تن از استادان، فعالان مدنی، دانش‌آموزان و باشندگان ولسوالی جاغوری ولایت غزنی دیروز با راه‌اندازی تظاهراتی، از رییس جمهور و رییس اجرایی خواستند که در قسمت تأمین امنیت شاه‌راه‌های این ولسوالی اقدام کنند. معترضان هشدار دادند، اگر به خواست‌‌های‌شان رسیدگی نشود، دامنه‌ی اعتراض‌های‌شان را گسترش می‌دهند.

معترضان با حمل شعارهای رعایت حقوق شهروندی، تأمین امنیت، دادخواهی و حاکمیت قانون، از حکومت وحدت ملی خواستند که امنیت مسیرهای جاغوری-گیلان و قره‌باغ را هرچه زودتر تأمین کند. تظاهرات دیروز از مقابل فرماندهی پولیس ولسوالی جاغوری آغاز و تا محوطه‌ی ساختمان این ولسوالی ادامه یافت.

معترضان از حکومت خواستند، به صورت قاطع برای تأمین امنیت و رفاه زندگی مردم جاغوری در این ولسوالی و مسیرهای مواصلاتی آن اقدام نماید و در مسیر شاه‌‌راه پاسگاه‌های امنیتی ایجاد کند. هادی بشارت، استاد تربیت معلم جاغوری در این تظاهرات گفت، حکومت به تأمین امنیت شاه‌راه‌ها و بازسازی این ولسوالی توجهی نداشته است.

او افزود که مردم جاغوری همواره خواهان حاکمیت قانون، دموکراسی، رعایت حقوق شهروندی و آزادی بیان بوده‌اند؛ اما سران حکومت در قسمت این خواست‌های ما بی‌توجهی کرده‌اند. بشارت هشدار داد، اگر به خواست‌های آنان رسیدگی نشود، باشندگان جاغوری به حرکت مدنی‌شان ادامه می‌دهند.

معترضان در اخیر یک قطع‌نامه‌ی 7 ماده‌‌ای را نیز صادر کردند و در آن آمده است، رییس جمهور، رییس اجرایی و نهادهای امنیتی برای تأمین امنیت راه‌های ولسوالی جاغوری به‌زودی اقدام عملی کند. در این قطع‌نامه از حکومت وحدت ملی خواسته شده تا عاملان ماین‌گذاری‌ در مسیر جاغوری-گیلان را بازداشت کند.

پیش‌تر در این مسیر بر اثر برخورد یک موتر با ماین کنار جاده‌‌، 9 باشنده‌ی جاغوری، به‌شمول پنج عضو یک خانواده، جان باختند. در ادامه‌ی قطع‌نامه‌ی معترضان جاغوری آمده است، سران حکومت وحدت ملی پخته‌کاری سرک جاغوری-غزنی را در اولویت کاری وزارت فواید عامه قرار دهد.