سازمان بین‌المللی پناهندگان: قاچاق انسان در افغانستان افزایش یافته است

اطلاعات روز: سازمان بین‌المللی مهاجرت با ابراز نگرانی از افزایش قاچاق انسان در افغانستان، اعلام کرده که‌ از سال 2002 تا کنون قاچاق حدود 1300 تن از افغانستان به کشورهای دیگر را ثبت کرده‌ایم. مسئولان این سازمان گفتند، در میان این تعداد زنان و کودکان نیز شامل بوده‌‌ و اکثر آنان به کشورهای اروپایی انتقال داده شده‌اند.

ريچارد دازينگر، رييس سازمان بين‌المللی پناهندگان گفت که تجارت و قاچاق انسان يک پديده‌ی رو به افزايش است و برای جلوگیری از آن باید اقدام‌های همه‌جانبه روی دست گرفته شوند. او این اظهارات را دیروز در کابل در گشایش گارگاه سه روزه‌ی افسران پولیس سرحدی کشور بیان کرد.

این کارگاه از سوی وزارت داخله و سازمان بین‌المللی پناهندگان راه‌اندازی شد و در این سه روز، به افسران پولیس سرحدی مهارت جلوگیری از قاچاق انسان آموزش داده می‌شود. رییس سازمان بین‌المللی پناهندگان تأکید کرد که در آینده برگزار‌ی چنین کارگاه‌ها به ولایت‌های افغانستان گسترش داده می‌شود.

به دنبال آن صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت، قاچاق‌بران انسان در کشور فعاليت دارند و در سال‌هاى گذشته برای جلوگیری از آن اقدام شده است. او در ادامه افزود، در چند سال گذشته تعداد‌ی از قاچاق‌بران داخلی و خارجی از کابل و شماری از ولایت‌های کشور بازداشت شده و تلاش‌ها برای جلوگیری کامل آن جریان دارد.

فقر و بیکاری، مشکلات سرحدی و عدم کنترول دقیق سرحدات، نبود برنامه‌ی مشخص و محاکمه نکردن قاچاق‌بران انسان، از عوامل اساسی افزایش قاچاق انسان در کشور خوانده شده‌اند. همه ساله تعداد‌ زیادی از شهروندان توسط قاچاق‌بران به کشورهای خارج انتقال داده می‌شوند و برخی از آنان در مسیره راه جان‌های‌شان را از دست می‌دهند.

با این حال، سخنگوی وزارت داخله گفت که تمام کشورهای شامل در چوکات سازمان ملل در تلاش جلوگیری از قاچاق انسان اند. او در ادامه افزود که در سال گذشته چهار گروه بزرگ قاچاق‌بر انسان، به شمول شمارى از افراد خارجى، در کشور بازداشت شده‌اند. به گفته‌ی صدیقی، برای جلوگیری از قاچاق انسان، به مبارزه‌ی جدی و همکاری کشورهای منطقه نیاز است.