صدای پای داعش

شهریار فرهمند

در چند روز اخیر نشانه های داعش در افغانستان برجسته تر شده و صدای پای تکفیر، خشونت و بی رحمی این گروه تروریستی در چهل کیلومتری کابل و گوشه های از پایتخت شنیده شده است. روز گذشته افراد مسلحی که خود را پیروان گروه دولت اسلامی یا داعش می خوانند، بر روستایی در ولسوالی چرخ ولایت لوگر حمله برده اند. آنها با ورود به خانه های مردم محل، تلویزیون و دیگر وسایل آنها را شکستانده و پرچم سیاه داعش را بلند کرده اند. این افراد زیارتگاهی را نیز در این منطقه به آتش کشیده و یکی از ساکنان محل را در حضور مردم کشته اند. همچنان از دو شب بدینسو گفته می شود که شب نامه های منسوب به گروه داعش در برخی نواحی کابل پخش شده است.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در نشست شورای وزیران حضور داعش در افغانستان را به نحوی تایید کرده است. وی گفته است حضور داعش در افغانستان یک زنگ خطر است و افزوده هرچند که در ارتباط با داعش در افغانستان مبالغه می شود؛ اما تاکید کرده که در موارد زیادی نیز این خطر از سوی دولت افغانستان دست کم گرفته می شود.

دولت افغانستان به گونه رسمی تاکنون در ارتباط با حضور داعش اعلام موضع نکرده اند. سخن‌گویان نهادهای امنیتی همواره حضور داعش در افغانستان را انکار می کنند؛ اما مسوولین محلی و فرماندهان نظامی حضور جنگجویان این گروه تروریستی را تایید می کنند. امنیت ملی دو هفته پیش از کشته شدن یکی از فرماندهان و چند جنگجوی گروه داعش در هلمند خبر داد و مسوولین محلی در ولایت لوگر نیز حضور افراد داعش در برخی نقاط این ولایت را تایید کرده اند. رهبری حکومت نیز این خطر را به گونه جدی احساس کرده اند. ماه گذشته شورای امنیت ملی از حضور این گروه در افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواهان همکاری های منطقه ای برای مقابله با داعش شد. رییس جمهور، رییس اجرایی و معاونین آنها نیز هرکدام با هراس نسبت به حضور روز افزون این پدیده می نگرند. اکنون حضور این گروه در افغانستان روشن شده است. اکنون می توان گفت که داعش به گونه اندک و ضعیف در افغانستان نیز رخنه کرده است.

افغانستان می تواند برای این گروه بستر خوبی برای سرباز گیری و تبلیغات مذهبی باشد. ساختار سنتی جامعه، بی‌ سواد و گرایش های تند مذهبی در افغانستان، زمینه‌ی خوبی برای نفوذ تفکرات افراط‌ گرایی و تکفیری است و گروه ‌های تروریستی همواره همین نقطه را نشانه رفته ‌اند. تمامی گروه‌ های تروریستی که تا کنون در افغانستان و منطقه تجربه شده، از همین جا شروع کرده و با سوء استفاده از آموزه‌های دینی و مذهبی، برنامه ‌های سیاسی و استخباراتی خود را به پیش برده‌ اند. اکنون نیز این خطر به ‌صورت جدی وجود دارد که عوامل گروه تروریستی داعش در میان مردم نفوذ کرده و از باورهای سنتی و مذهبی آن‌ ها سوء استفاده کرده و آن‌ ها را در مسیر اهداف و برنامه ‌های سیاسی و تروریستی ‌شان سوق دهند.

حضور هرچند ضعیف و اندک داعش،خطر‌ی جدی برای امنیت ملی کشور است. حکومت باید با این مسئله به ‌صورت جدی و عاقلانه برخورد کند. نباید حضور افراد وابسته به گروه دولت اسلامی در افغانستان صرفا به چند فراری پا برهنه، شب نامه ها و یکی دو فرد انگشت نما تقلیل داده شود و نباید انگیزه‌ها و عاملان پشت صحنه ‌ی آن را نادیده گرفت و از کنار این خطر بی‌اعتنا گذشت؛ باید دولت عوامل و نهان ‌گاه ‌های آن‌ ها را کشف کند و با آن به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت ملی کشور برخورد نماید.

داعش یک گروه تروریستی خطرناک و ویران ‌گر است. دهشت، بی ‌رحمی و جنایت‌ های این گروه تمام جهان را به وحشت انداخته و برای نابودی آن تمام کشورهای جهان کمر بسته اند. قصاوت و جنایت ‌های این گروه در عراق و سوریه به جهانیان ثابت ساخته است که برای سرکوب و نابودی آن ‌ها هیچ مصلحت و ملاحظه‌ ای وجود ندارد و افغانستان نیز نباید با هواخواهان و اعضای این گروه با نرمی و سستی برخورد کند.