رهبری طالبان: «مذاکرات ابتدایی صلح» را آغاز کنید

نویسنده: طاهر خان

برگردان: جواد زاولستانی

منبع: The Express Tribune

یکی از فرماندهان ارشد سابق طالبان که در جریان پیشرفت اوضاع قرار دارد روز یک‌شنبه به اکسپرس تریبیون گفت که رهبری طالبان «مذاکرات ابتدایی صلح» را تأیید کرده است.

به شرط افشا نشدن نامش، او گفت:«مقام‌های طالبان که در گفت‌وگوها با پاکستانی‌ها و چینی‌ها دخیل بودند و از آنان برای مشوره با رهبری {طالبان} وقت خواسته بودند، از سوی رهبری چراغ سبز دریافت کرده اند.» او تأیید کرد که «مقام‌های پاکستانی به رهبران طالبان مشوره دادند که با حکومت افغانستان رو در رو بنشینند و برای یافتن یک راه حل سیاسی، خواست‌های شان را مطرح کنند.»

یکی دیگر از رهبران طالبان به روز یک‌شنبه گفت که قرار است بعضی از رهبران طالبان که در دفتر سیاسی آنان در دوحه بودند، برای بحث روی یافتن راه‌های انجام گفت‌وگوهای صلح وارد پاکستان شوند.

او گفت:«یک هیئت کوچک در روزهای آینده برای مشوره وارد پاکستان خواهد شد.»

او اضافه کرد که این هیئت روی بازکردن مجدد دفتر دوحه که فقط چند روز پس از باز کردن آن در سال 2013 بسته شد، نیز، صحبت خواهند کرد.

با آنکه دفتر طالبان در دوحه هنوز بسته است، منابع طالبان گفتند که مذاکره‌کنندگان آنان در قطر ماندند. آنان گفتند که احتمال دارد با آغاز روند گفت‌وگوها، تعداد بیشتر به جمع مذاکره‌کنندگان قطر بپوندند.

در عین زمان، این رهبر طالبان گفت که قاری دین محمد و عباس استانکزی، نمایندگان ارشد طالبان، عضو گروهی خواهند بود که از پاکستان دیدار می‌کنند.

بر اساس معلومات منابع طالبان، قاری دین محمد ریاست هیئت طالبان را برای دیدار از بیجینگ و گفت‌وگوها با مقام‌های چینی در ماه نومبر به عهده داشت. آنان گفتند که به دنبال آن، قاری دین محمد با مقام‌های چینی در بیجینگ گفت‌وگوهایی دایر کرد و در در رابطه با طرح آغاز گفت‌وگوهای صلح در این اواخر از پاکستان دیدار کرده است.

بعضی از رهبران پیشین طالبان هشدار داده اند که در هر گونه طرح مصالحه حکومت افغانستان نباید نادیده گرفته شود، چون، این‌گونه حرکت‌ در گذشته ناکام شده است. اکبر آغا، یکی از رهبران ارشد طالبان از پایتخت افغانستان به این روزنامه گفت:«کابل باید در هرگونه روند، کاملا شامل باشد و گفت‌وگوها باید در قطر دایر شوند نه کشور دیگری.»

اکبر آغا که یکی از بنیان‌گذاران جنبش طالبان است،‌ گفت که بیرون شدن سربازان خارجی باید در سرخط اجندای گفت‌وگوها باشد، چون «تا زمانی که سربازان خارجی افغانستان را ترک نکنند، صلحی در میان نخواهد بود.»

پس از آن که رییس ستاد ارتش پاکستان، راحل شریف، به رییس جمهور غنی اطمینان داد که اسلام آباد با کابل در روند مصالحه همکاری خواهد کرد، مقام‌های ارشد حکومت افغانستان درباره‌ی روند صلح خوش‌بین شده‌اند.

مشاور اشرف غنی در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، احمد ضیا مسعود، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای صلح نتایج مثبت در پی خواهد داشت.

او به گزارش‌گران در کابل گفت:«ما از منابع متعدد پیام‌های مثبت در رابطه به روند صلح دریافت کرده‌ایم.» خبرگزاری پژواک به روز یکشنبه به نقل از مسعود نوشت:« من امیدوارم که صلح دوامدار به زودی در سراسر کشور برقرار گردد.»

یک روز پیشتر از آن، در یک کنفرانس خبری با وزیر دفاع ایالات متحده، رییس جمهور غنی گفته بود که «برای گفت‌وگوهای معطوف به نتیجه‌ی صلح، راه هموار شده است که این به نفع مردم افغانستان است.»

در بیانیه‌ای که توسط قصر ریاست جمهوری صادر شده بود، نیز ابراز گردیده بود که رییس جمهور غنی از تلاش‌های اخیر پاکستان در راستای هموار کردن راه مذاکره و صلح قدردانی کرده است. در بیانیه آمده بود:«ما ازموضع اخیر اسلام آباد که دشمن افغانستان را دشمن پاکستان خوانده، استقبال می‌کنیم.»

احتمال مخالفت در درون طالبان

منابعی از میان گروه طالبان گفتند که احتمال دارد رهبران این گروه از سوی برخی حلقه‌های تندرو که مخالف مذاکره هستند با مخالفت مواجه شوند. آنان گفتند که رهبران طالبان در متقاعد کردن کسانی که در میدان‌ جنگ، می‌جنگند با مشکل روبرو خواهند شد.

بعضی از رهبران طالبان با گشایش دفتر قطر راه شان را جدا کردند و گروه‌های انشعابی فدایی محاذ و دادالله محاذ را تشکیل دادند.

دادالله محاذ توسط منصور دادالله که برادر ملا داد الله آخوند است، رهبری می‌شود. ملا دادالله آخوند، رهبر پیشین نظامی طالبان بود که در سال 2007 توسط نیروهای بریتانیایی و ایالات متحده کشته شد.

منصور دادا الله که خودش را بخشی از جنبش طالبان می‌داند، پیش از این با هر گونه مذاکره برای صلح مخالفت کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *