رياست اجرايى: توافقِ ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نهایی است

اطلاعات روز: ریاست اجرایی از نهایی شدن توافق‌شان بر ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی خبر داد و اعلام کرد، اشرف غنی در روزهای آینده فرمانی را برای ایجاد این کمیسیون صادر می‌کند. جاويد فيصل، معاون سخنگوى این رياست دیروز گفت، گفت‌و‌گوها در مورد کارکرد و مدت کارى کميسيون اصلاحات انتخاباتى نهایی شده است.

او افزود که در تمام مراحل گفت‌و‌گوها در مورد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، نمایندگان نهادهای جامعه‌ی مدنی و ناظر بر انتخابات حضور داشته و در ترکیب این کمیسیون، نمانیدگان این نهادها نیز حضور خواهند داشت. ریاست اجرایی پیش‌تر اعلام کرده بود، طرح اصلاحات نظام انتخاباتى را نهايى و آن را به رییس جمهور نیز فرستاده است.

پس از افزایش جنجال‌های انتخاباتی، حکومت وحدت ملی شکل گرفت و سپس اشرف غنی و عبدالله برای جلوگیری از چنین جنجال‌ها در انتخابات‌های آینده، روی اصلاحات نظام انتخاباتی به توافق رسیدند. اما با گذشت حدود 5 ماه از این توافق، هنوز نظام انتخاباتی اصلاح نشده است.

در حالی که انتخابات پارلمانی نزدیک است و نمایندگان مجلس و نهادهای ناظر بر انتخابات تأکید دارند، بدون اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری این انتخابات بی‌فایده خواهد بود. نهادهاى ناظر بر انتخابات دیروز بار دیگر از سران حکومت وحدت ملی خواستند، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را به‌زودی ایجاد کنند.

به باور آنان، در حال حاضر فرصت برای اصلاح نظام انتخاباتی در حال گذشتن است و سران حکومت در این زمینه سلیقه‌های شخصی را کنار بگذارند. پیش‌تر از اختلاف نظر بین رییس جمهور و ریاست اجرایی در مورد اصلاح‌ نظام انتخاباتی پرده برداشته شد و حال معلوم نیست، این اختلاف‌ها حل شده یا به جای خود باقی مانده‌اند.

معاون دوم ریاست جمهوری گفته بود، اصلاح نظام انتخاباتی به معنای برکناری مسئولان کمیسیون انتخابات نیست؛ اما ریاست اجرایی در واکنش به این اظهارات اعلام کرد، مطابق توافق، باید تمام افراد دخیل در تقلب انتخابات گذشته، از وظیفه برکنار شوند. با این همه، نهادهای مدنی بر توافق سران حکومت وحدت ملی در این زمینه تأکید دارند.