نی: مسئولان به خبرنگاران اطلاعات نمی‌دهند

اطلاعات روز: مسئولان نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان(نی) با انتقاد از عدم دادن اطلاعات مسئولان امنیتی به خبرنگاران می‌گوید، با این‌که قانون دسترسی به اطلاعات توسط رییس جمهور توشیح شده؛ اما تاهنوز هم دست‌رسی به اطلاعات یکی از مشکلات اصلی فراروی خبرنگان در افغانستان می‌باشد.

صدیق الله توحیدی، رییس این نهاد روز گذشته در نشست خبری در کابل گفت: «پس از توشیح قانون دسترسی به اطلاعات، گمان می‌رفت که خبرنگاران، دیگر برای دریافت معلومات با مشکل مواجه نمی‌شوند؛ اما با گذشت هر روز، این معضل از عمده‌ترین چالش‌های فراراه خبرنگاران می‌باشد».

آقای توحیدی افزود که نه تنها در کابل بلکه در ولایت‌ها نیز خبرنگاران با این مشکل مواجه‌اند. او گفت، زمانی‌که خبرنگاران برای پوشش خبری یک رویداد یا یک موضوع و گرفتن معلومات به مسئولان مراجعه می‌کنند، با عدم پاسخ از طرف این مسئولان مواجه می‌شوند.

او با اشاره به این که این مشکل نسبت به گذشته بیش‌تر شده، گفت: «در حکومت قبلی حداقل یکی از مسئولان در یک اداره حاضر به ارائه اطلاعات می‌شد؛ اما اکنون قریب به اتفاق تمام مسئولان دولتی در کابل و ولایت‌ها حاضر نیستند که اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار دهند».

او از رییس جمهور خواست که به تمام مسئولان دستور بدهند تا آنان معلومات را در اختیار خبرنگاران قرار دهند و از رییس اجرایی نیز خواست که موضوع دست‌رسی خبرنگاران به اطلاعات را در آجندای نشست شورای وزیران شامل نموده و در صحبت با تمام وزیران برای حل این مشکل برنامه‌ی قانونی روی دست بگیرند.

از سوی هم آقای توحیدی از افزایش خشونت علیه خبرنگاران، در سه ماه اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت که برخی از مسئولان، مقام‌های دولتی و نمایندگان در ولایت‌ها، خبرنگاران را تهدید می‌کنند.

توحیدی مشکلات فراروی خبرنگاران را ناشی از فیصله‌ای دانست که چندی پیش در شورای امنیت ملی صورت گرفته است. او افزود که به استثنای ارگان امنیتی، بسیاری از وزارت خانه‌ها در زمینه ارائه معلومات با خبرنگاران هم‌کاری نکرده‌اند.