آغاز گفت‌وگوهای دو روزه‌ی سطح بالا بین کابل و طالبان

نویسندگان: مارگریتا استنکتی و احسان الله امیری

برگردان: جواد زاولستانی

منبع: وال استریت ژورنال

بحث‌ و گفت‌وگو به امید آغاز رسمی روند صلح برای پایان دادن به جنگ در افغانستان به زودی آغاز خواهد شد.

به گفته‌ی مقام‌های دولت افغانستان، مقام‌های حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان روز سه شنبه بحث‌ها و گفت‌وگوهای شان را در اسلام آباد آغاز کردند. انتظار می‌رود که این گفت‌وگوی دو روزه، گامی باشد برای  آغاز رسمی روند صلح در افغانستان.

این نشست، یکی از ملاقات‌هایی است که در بالاترین سطح میان دو طرف در حال جنگ در سال‌های اخیر برقرار شده است و به این دلیل امیدواری‌ها برای آغاز روند صلح به منظور پایان بخشیدن به جنگ جاری در افغانستان را بیشتر کرده است. انتظار می‌رود که روند رسمی صلح به زودی آغاز شود.

نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان،‌ در ماه‌های اخیر به شکل غیررسمی چندین‌بار با هم ملاقات داشته‌اند و این نخستین‌بار است که حکومت افغانستان برای ملاقات با نمایندگان طالبان یک تیم رسمی فرستاده است.

یک مقام بلندپایه‌ی دولت افغانستان گفت که مقام‌های ایالات متحده و چین در ملاقات روز سه شنبه به حیث ناظر اشتراک کردند. حضور آنان و نیز تمایل پاکستان برای بازی کردن نقش میزبان‌ در این گفت‌وگوها نقش برجسته دارد و نشان‌دهنده‌ی دخیل شدن گسترده‌تر بازیگران کلیدی در روند صلح احتمالی‌ست.

اما تا هنوز معلوم نیست که آیا رهبری طالبان به طور کامل از این دیدارها حمایت می‌کنند یا نه. ذبیح الله مجاهد، یکی از سخن‌گویان طالبان، گفت که او نمی‌تواند تأیید کند که اصلا در اسلام آباد گفت‌وگو دایر شده است یا نه.

یکی از کسانی که درباره‌ی این دیدارها به او معلومات داده شده، گفت که هیئت سه نفری طالبان توسط ملا عباس آخوند رهبری می‌شود. ملا عباس آخوند در زمان حکومت طالبان، وزیر صحت عامه بود.

اکثر اعضای رهبری طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند و قناعت دادن حکومت پاکستان به حمایت از تلاش‌ها برای یافتن راه حل سیاسی برای جنگ افغانستان،‌ یکی از اولویت‌های رییس جمهور غنی از زمان به قدرت رسیدنش بوده است.

به گفته‌ی مقام‌های بین‌المللی، هیئت هشت نفری حکومت افغانستان در یکی از پروازهای هواپیمای مربوط به ملل متحد به روز دوشنبه در پایتخت پاکستان رسیدند. این دیدارها به تقاضای حکومت افغانستان، توسط اسلام‌آباد زمینه‌سازی شده است.

در ماه‌های اخیر، میان طالبان و حکومت افغانستان سلسله‌ای از گفت‌وگوها به منظور یافتن راه‌های آغاز رسمی روند صلح دایر شده‌اند و آخرین نمونه‌ی این تلاش‌ها، ملاقات نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در اسلو-پایتخت ناروی- بود.

بلندپایه‌ترین مقام حکومت افغانستان که در این دور گفت‌وگوها اشتراک کرده است، حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه و یکی از بستگان خانوادگی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین است.

دیگر اشتراک کنندگان این گفت‌وگوها، اعضای شورای عالی صلح و نمایندگان چهره‌های سیاسی قدرت‌مند هستند. حاجی دین محمد، یکی از مشاوران رییس جمهور، و محمد عاصم، والی پروان و یکی از مشاوران نزدیک عبدالله عبدالله، دیگر چهره‌های اشتراک‌کننده در این دیدارهایند.

گروه طالبان همواره گفته اند که فقط اعضای دفتر سیاسی آنان در قطر اجازه دارند که درباره‌ی صلح گفت‌وگو کنند. به صورت خصوصی، اعضای طالبان به حکومت افغانستان گفته‌اند که آنان از واشنگتن درباره‌ی حضور سربازان ایالات متحده و ائتلاف در آینده، توضیح خواسته‌اند. یکی از سخن‌گویان سفارت ایالات متحده در کابل، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

چین گفته است که می‌خواهد در زمینه‌سازی برای مصالحه افغانستان را کمک کند و در ماه می سال جاری میلادی، یک نشست بین نمایندگان دولت افغانستان و مقام‌های طالبان را در شهر ارومچی، در غرب چین، میزبانی کرد.

خبر ملاقات نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در اسلام آباد، درست در زمانی نشر می‌شود که روز سه شنبه کابل شاهد حمله‌ی خشونت‌بار طالبان بر نیروهای خارجی بود. یک موتر بمب‌گذاری‌شده‌ی انتحاری، کاروان موترهای نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده را هدف حمله قرار داد. به گفته‌ی نیروهای ائتلاف، این حمله تلفات انسانی نداشته است، اما وسایط نقلیه‌ی نیروهای شان را تخریب کرد.

چند ساعت بعد از آن، شورشیان تلاش کردند که بر ساختمان مربوط به اداره‌ی امنیت ملی افغانستان در شرق کابل حمله کنند. اما این حمله توسط نیروهای امنیتی دفع گردید. اداره‌ی امنیت ملی گفته است که دست‌کم یک تن از نیروهای امنیتی کشته و چند تن دیگر در این حمله زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *