پیام خون‌بار

منبع:  اکونومیست

برگردان: جواد زاولستانی

جانشین ملا عمر، مانند خودش، کثیف خواهد بود.

بر خلاف صدای بلند مخالفت‌ از داخل، اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان تن به این قمار داده است که بهبود روابط با پاکستان، بهترین راه برای آوردن طالبان به گفت‌وگوهای صلح است. اما به تاریخ 7 آگست (یک هفته پیش) او پیام تند و خون‌بار دریافت کرد.

شورشیان در ظرف 24 ساعت دست‌کم 50 شهروند غیرنظامی را در کابل، پایتخت، به قتل رساندند و بیشتر از 300 تن را مجروح کردند. این حمله‌ها سبب بیشترین تلفات غیرنظامیان در سال‌های اخیر شده‌اند. پیش از آغاز دمیدن سپیده‌ی صبح انفجار یک موتر پر از مواد انفجاری جان 15 تن را گرفت. سپس یک حمله‌ی انتحاری 28 افسر پولیس را به قتل رساند و یک حمله‌ی دیگر بر قرارگاه نظامی امریکایی‌ها‌ هشت قراردادکننده‌ و یک شهروند ایالات متحده را کشت. سه روز بعد، یک حمله‌ی انتحاری دیگر پنج تن را در بیرون میدان هوایی کابل، به قتل رساند.

چنین به نظر می‌رسد که رهبران طالبان تلاش می‌کنند که هم به سربازان و هم به دشمنان خود ثابت کنند که شورش‌شان هم‌چنان قوی خواهد ماند. این گروه از زمانی که مرگ رهبرش را تأیید کرد، بی‌نظم شده‌بود.

شمار زیادی از طالبان ملا اختر منصور، جانشین نه چندان برجسته‌ی ملا عمر، را به رسمیت نمی‌شناسند. او تلاشش را انجام داده تا ثابت کنند که او می‌تواند این گروه را رهبری کند. بدون یک چهره‌ی متحدکننده‌، گروه طالبان از سوی رقیبانش که به دنبال جذب سرباز برای خود هستند، آسیب‌پذیر مانده‌است. گروه دولت اسلامی (داعش) یکی از این گروه‌های رقیب طالبان است. چهره‌های تندرو طالبان از ملا منصور انتقاد کرده‌اند. ملا منصور یک چهره‌ی عمل‌گرا دانسته می‌شود که پاکستان توانسته او را برای پیوستن به گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان تطمیع کند. ملا منصور دور دوم گفت‌وگوها را که قرار بود در پاکستان برگزار شود، به تعویق انداخته‌است. جنگ بزرگترین عامل وحدت‌بخش برای طالبان است. برای صلح باید منتظر ماند.

مردم عادی افغانستان به این باور رسیده‌اند که حکومت پاکستان و ارتش آن کشور بر طالبان نفوذ گسترده دارند. در یک مراسم شمع‌افروزی برای گرامی‌داشت از قربانیان حمله‌های اخیر بر کابل، خشم عظیمی در برابر پاکستان برانگیخته‌شده بود. در نزدیکی جایی که موتر پر از مواد انفجاری منفجر شده بود، شهروندان کابل با شمع‌های روشن صلح (Peace) نوشته بودند. اما تعداد دیگر، شعار «مرگ بر پاکستان» سردادند و روپیه‌های پاکستانی را آتش زدند.

مردم در کابل ماتم‌زده‌اند و بر حکومت‌شان به دلیل ناکامی در تأمین امنیت شهروندان خشم‌گین‌شده‌اند. به تاریخ 10 آگست،‌ آقای غنی که در کاخ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، با حمله بر طالبان و میان‌جی‌‌ها گفت:«ما به صلح امیدوار بودیم. اما از خاک پاکستان علیه ما اعلام جنگ شده‌است.»

با این حال، روند مصالحه تا کنون کاملا از بین نرفته‌است. شاید ملا منصور امیدوار باشد که نشان قدرت، در گفت‌وگوها برای او دست بالاتری خواهد داد. نیاز آقای غنی این است که روند صلح زود به بار بنشیند تا اتهام‌های علیه خود را که رو کردن او به طرف پاکستان خام بوده‌است، رد کند. کاسه‌ی صبر مردم لبریز شده‌است.

دیدگاه‌های شما
  1. زنده و جاوید باد جنرال دوستم سنگر شکن مرده باد دشمنان و مزدوران غلامان کاسه لیس های داخلی نوکران استخبارات پنجابی های پاکستانی سرنگون باد پاکستان کشوری بی هویت تاریخی مهدو صادر کننده تروریست در جهان. مردم شریف افغانستان آروز موفقیت بیشتر برایت خواهان است نامت در تاریخ جاودان خواهد بود. امیدواریم وجود این نوکران مزدوران را از تمام نقاط افغانستان با همکاری نیرو های مردمی و قوای امنیتی غیور و شجاع دولت پاکسازی نمای تا مردم از شر این همسایه لعنتی تروریست و رزیل ها برای همیش نجات یابدتام ملت با جان مال پشیبانت است بغیر از چند مزدور و غلام پنجابی های شناخته شده روسیاه تاریخ.حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *