عاکفی: مردم خواهان اصلاحات در نظام انتخاباتی‌اند

اطلاعات روز: رییس کمیسیون اصلاح نظامی انتخاباتی می‌گوید که این کمیسیون در هفت ولایت نشست‌های مشورتی را با اقشار مختلف جامعه برگزار کرده و تمام افرادی که با آنان مشورت صورت گرفته خواهان اصلاحات در نظام انتخاباتی هستند.

کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی دیروز، شنبه، 31 اسد، با هیئت اداری و برخی روئسای کمیسیون‌های مجلس سنا نشست مشورتی را برگزار کرد.

شاه سلطان عاکفی، رییس این کمیسیون می‌گوید که اعضای این کمیسیون با 1500 نفر از علما، اعضای نهادهای مدنی، نمایندگان احزاب سیاسی و مردم نشست مشورتی را برگزار کرده‌اند که 90 درصد پیشنهاد‌های آن‌ها مشابه می‌باشد.

به گفته‌ی عاکفی، همه کسانی که با آنان مشورت شده خواهان اصلاحات در نظام انتخاباتی هستند و پیشنهادهای را در خصوص رای غیر قابل انتقال، حوزه‌های انتخاباتی، مشخص شدن تعداد رای دهندگان، چگونگی رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی و سهم احزاب سیاسی در پارلمان مطرح کرده‌اند.

هم‌چنان این کمیسیون اعلام کرده که بسته پیشنهادی شان مبنی بر اصلاح نظام انتخاباتی، در مدت یک هفته دیگر به سران حکومت وحدت ملی فرستاده می‌شود.

آقای عاکفی افزوده اکثر کسانی که با آنان گفت‌وگو صورت گرفته، گفته‌اند که بدون تأمین امنیت و پاسخ‌گویی کمیسیون‌های انتخاباتی، جلو تقلب در انتخابات گرفته نمی‌شود.

درهمین حال اعضای مجلس سنا در این نشست نیز بر پاسخ‌گویی کمیسیون‌های انتخاباتی و ایجاد تعدیل در قوانین تاکید کردند.

محمدعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی باید به مجلس نمایندگان که مظهر اراده‌ی مردم است، پاسخ‌گو باشند.

آقای ایزدیار افزود: «با آن‌که در شرایط کنونی نمی‌توانیم انتخابات کاملاً شفاف برگزار کنیم، اما ثبت نام رای‌دهندگان در حوزه‌های انتخاباتی می‌تواند تا حدی به شفافیت این روند کمک کند.»

شماری دیگر از اعضای مجلس سنا نیز بر تعدیل قوانین، پاسخ‌گویی کمیسیون‌های انتخاباتی، توزیع تذکره‌های برقی، توزیع کارت‌های رای‌دهی جدید با مهر کردن تذکره‌ی هر فرد و کاهش حوزه‌های انتخاباتی برای شفافیت در انتخابات بعدی تأکید کردند.

این در حالی‌ست که مطابق قانون اساسی قرار بود انتخابات پارلمانی چهار ماه قبل برگزار شود، اما به دلیل عدم اصلاح نظام انتخاباتی و نبود بودجه به تعویق انداخته شد.

ریاست جمهوری به تاریخ 31 جوزا سال روان با نشر خبرنامه‌ای مدت کاری اعضای مجلس را با حفظ تمام صلاحیت تا اعلام نتایج انتخابات پارلمانی آینده تمدید کرد.

در این خبرنامه وعده داده شده بود که زمان برگزاری انتخابات پارلمانی تا یک ماه دیگر معلوم می‌شود، اما با گذشت حدود دو ماه هنوز این تاریخ مشخص نشده است.

انتظار می‌رود که کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی با بی‌طرفی کامل کارش را به پیش برده و نظام انتخاباتی اصلاح شود تا در انتخابات بعدی جلو دست‌برد به آرای مردم گرفته شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *