کمیسیون حقیقت‌یاب حادثه‌ی جلریز، نتیجه‌ی بررسی‌های خود را اعلام کرد

اطلاعات روز: کمیسیون حقیقت‌یاب برای حادثه ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک، پس از نزدیک به دو ماه نتیجه بررسی‌هایش را روز گذشته با رسانه‌ها شریک کرد.

این کمیسیون دریافته است که مشکل اساسی عدم هماهنگی میان نیروهای امنیتی بوده است.

یوسف پشتون، وزیرمشاور ارشد رییس جمهور غنی و رییس کمیسیون حقیقت‌یاب حادثه‌ی جلریز به رسانه‌ها گفت که شش مقام دولتی در پیوند به این حادثه متهم شناخته شده‌اند؛ اما آقای پشتون هویت افراد متهم را افشا نکرد.

آقای پشتون افزود که در حادثه‌ی جلریز هیچ گونه مسئله‌ی قومی مطرح نبوده و از این حادثه، افراد سیاسی بهره برداری سیاسی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که باشندگان محل با طالبان دست نداشته‌اند؛ بلکه این باشندگان برای نجات سربازان پولیس محلی در این ولسوالی همکاری کرده‌اند.

پس از حادثه‌ی خونین جلریز رییس جمهور غنی  یک کمیسیون را برای بررسی این حادثه تعیین کرد. قرار بود این کمیسیون در مدت پنج روز نتایج تحقیق شان را به رییس جمهور ارائه کند.

اما این کمیسیون روز گذشته بعد از گذشت نزدیک به دو ماه نتایج بررسی‌های‌اش را اعلام کرد.

یکی از موضوعات جنجال برانگیز این بود که گفته می‌شد، مردم محل با طالبان در این حادثه همکاری کرده‌اند. اما بررسی‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که مردم محل با سربازان پولیس محلی همکاری کرده‌اند.

اما ویدیوهای که بعد از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید، مردمان محل شعارهای را بر ضد نیروهای پولیس محلی سر می‌دادند.

رییس جمهورغنی، رییس اجرایی و مردم گفتند که طالبان در این حادثه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

رییس جمهور غنی وعده داده بود که این حادثه بی‌پاسخ نخواهد ماند.

سربازانی که در این درگیری زنده مانده‌ بودند می‎گفتند که در جریان درگیری، بارها از مسئولان درخواست کمک و اعزام نیروهای پشتبانی کرده بودند؛ اما هیچ کس به درخواست آنان ‌توجه نکرد و هیچ کمکی هم به آن‌ها فرستاده نشد.

آقای پشتون هم‌چنان افزود که ریاست امنیت ملی چهار بار به نهادهای امنیتی ولایت میدان وردک، گزارش داده؛ اما به دلیل بی‌توجهی این نهادها، حادثه جلریز اتفاق افتاد.

در همین حال احمد جعفری، رییس شورای ولایتی میدان وردک گفت که در این حادثه غفلت وظیفه‌ای صورت گرفته است.

رییس شورای ولایتی میدان وردک خاطرنشان کرد که این کمیسیون به موارد زیادی دست یافته است؛ اما انتظار می‌رود که رییس جمهور غنی عاملان این حادثه را مجازات کند.

در حادثه‌ی جلریز دست‌کم 30 تن از سربازان پولیس محلی از سوی طالبان به شکل بی‌رحمانه‌ی کشته و اجساد شماری از آن‌ها مثله و سوزانده شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *