صدیق صدیقی: عملیات پاک‏سازی در ولایت‎های تخار، بدخشان و ننگرهار آغاز شده است

اطلاعات روز: پس از سقوط شهر قندوز به دست طالبان و بازپس‌گیری این ولایت توسط نیروهای امنیتی، روز گذشته صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله در یک نشست خبری در کابل، از راه اندازی عملیات پاک‏سازی از وجود شورشیان طالب و دیگر گروه‌های تروریستی در ولایت‎های تخار، بدخشان و ننگرهار خبر داد.

صدیقی در مورد جزئیات این عملیات گفت، نیروهای امنیتی کشور پیشرفت‎های قابل ملاحظه‎یی داشته و تلفات سنگینی را بر دشمن وارد کرده‌اند.

سخن‌گوی وزارت داخله جنایت‎های را که طالبان در قندوز مرتکب شده‌اند محکوم کرد و گفت در جنگ قندوز شماری زیادی غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

طالبان با حضور سه روزه‌اش در این ولایت، جنایت‌های بشری را مرتکب شدند. ریاست جمهوری گفته بود که طالبان و همکاران تروریست شان برعلاوه این که رعب و ترس را در میان باشندگان قندوز ایجاد کردند، به کشتار خودسرانه افراد ملکی و نظامی و هم‌چنان به شکنجه، آزار و اذیت مردمان دست زده‌اند.

آقای صدیقی در مورد عملیات نیروهای امنیتی در ولایت قندوز گفت که نیروهای امنیتی افغانستان به گونه‌ی هم‌آهنگ و مشترگ سرگرم پاک‏سازی برخی از مناطق در ولایت قندوز بوده و عملیات پاک‏سازی با موفقیت در چند نقطه شهر قندوز به پیش می‌رود.

سخن‌گوی وزارت داخله در مورد تلفات طالبان در جنگ قندوز گفت که نزدیک به 300 هراس افگن طالب که شامل هراس افگنان خارجی نیز می‌شود، کشته شده و 80 تن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

صدیقی افزود: «هراس افگنان طالب در اماکن مسکونی و در میان مردم پنهان شده و از همین‌رو نیروهای امنیتی، با آن که نیروهای تازه نفس دیگری نیز به قندوز رسیده‎اند، با دقت و احتیاط بیشتری عملیات پاک‏سازی را ادامه داده و در جست‌وجوی هراس افگنان می‌باشند.»

آقای صدیقی در بخشی از سخنان خود گفت که ولسوالی بهارک ولایت بدخشان نیز از وجود طالبان پاک‌سازی شده و در جریان یک حمله هوایی، والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت بدخشان نیز کشته شده است.

آقای صدیقی هم‌چنان از وارد شدن تلفات سنگین به افراد گروه تروریستی داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار خبر داد و گفت که در نتیجه‌ی یک عملیات پاک‏سازی که از سه روز بدین‌سو در این ولسوالی آغاز شده، بیست عضو این گروه کشته و بیست تن دیگر شان زخمی شده‎اند.

هفته‌ی گذشته طالبان حملات گسترده را بر ولایت قندوز و شماری از ولسوالی‌های ولایت‎های شمالی به راه انداختند. سقوط شهر قندوز به دست طالبان از بزرگ‏ترین پیروزی طالبان در جریان چهارده سال گذشته خوانده شده است. طالبان پس از سقوط حکومت این گروه در سال 2001، این اولین بار است که مرکز یک ولایت را سقوط داده و سه روز تمام کنترل مرکز یک شهر را در دست دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *