کتاب «بحران هویت ملی در افغانستان» رونمایی شد

اطلاعات روز: روز پنج‌شنبهِ هفته‌ی گذشته، شهر کابل شاهد چندین برنامه فرهنگی بود که رونمایی کتاب «بحران هویت ملی در افغانستان» اثر دیدار علی مشرقی، یکی از این برنامه‌ها است.
برنامه رونمایی این اثر با حضور استادان دانشگاه، دانشجویان و فرهنگیان در دانشگاه خصوصی ابن سینا در کابل برگزار شد.
آقای مشرقی رویارویی افغانستان با بحران هویت ملی را پرسش و فرضیه اصلی تحقیق‌اش در این کتاب عنوان کرد و گفت، پس از فرایند تحقیق به این نتیجه رسیدم که افغانستان با بحران هویت ملی مواجه است.
مشرقی گفت که برای رسیدن به ملت شدن در افغانسان، رسیدن به هم‌دلی و وحدت ملی به معنای واقعی کلمه نیاز است که راهکارهایی باید در زمینه سنجیده شود.
او افزود بسیاری از نخبگان علمی و سیاسی در افغانستان در بسیاری از زمان‌ها به باور این که وحدت ملی و انسجام اجتماعی را خدشه‌دار نکنند، کتمان حقیقت می‌کنند. بسیاری باور دارند که انسجام نیم‌بند اجتماعی را در افغانستان با کتمان حقیقت و فرار از واقعیت‌ها نگه دارند. او گفت، باید حقایق را شناخت و با آن روبه‌رو شد تا به راه حلی برای ملت شدن برسیم.
او شکاف‌های اجتماعی و قشر بندی از نوع قبیله‌ی و قومی را در افغانستان از واقعیت‌های موجود جامعه دانست.
آقای مشرقی با اشاره به ملیت‌ و خرده فرهنگ‌های مختلف در افغانستان افزود که تفاوت‌ها در کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود، ما هنوز ملت نشده‌ایم و هویت ملی ما برای همگان یکسان تعریف نمی‌شود.
از دید مشرقی «ما» در افغانستان با هویت قومی تعریف می‌شود که نشان می‌دهد «ما» یک ملت نشده‌ایم و افغانستان با بحران هویت ملی مواجه است.
او برخی قوانین تصویب ناشده از جمله قانون وزارت تحصیلات عالی، «جنگ و صلح» در افغانستان و تعریف نامشخص از دشمن را در گرو بحران هویت ملی خواند و گفت این‌ها نمونه‌ی از بحران هویت ملی در افغانستان است.
نورالدین علوی، استاد دانشگاه و یکی از سخن‌رانان این محفل با اشاره به قضیه آتش زدن فرخنده دختر 29 ساله در شهر کابل گفت، در این قیضه وحشتناک از همه اقشار جامعه در آن شرکت داشتند که نشان دهنده «بحران و گم شدن هویت» در جامعه‌ی ما است.
آقای علوی با اشاره به نقش روشن‌فکران در جامعه گفت، روشن‌فکر باید در توده‌های جامعه آگاهی خلق کند و روشن‌فکران باید از قضیه فرخنده به شدت تکان بخورند.
عبدالحفیظ منصور، عضو مجلس نمایندگان سخنران دیگر محفل، ضمن اشاره به کاستی‌های این کتاب و معتبر نبودن برخی منابعی که در کتاب از آن استفاده شده، نشر این کتاب را در جامعه افغانستان باارزش خواند.