نی: برکناری معاونان والی‌ غزنی و هلمند به‌دلیل ابراز نظر در رسانه‌های اجتماعی غیر قانونی است

اطلاعات روز: دفتر نی، حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، برکناری معاونان والی غزنی و هلمند را به شدت محکوم کرده و آن‌را نقض قانون اساسی کشور می‌داند.
اخیراً شورای امنیت ملی فیصله کرده بود که محمدعلی احمدی معاون والی غزنی و محمدجان رسولیار معاون والی هلمند به دلیل اظهارات شان در شبکه‌های اجتماعی از وظیفه برکنار شوند.
در خبرنامه‌ای که دفتر نی منتشر کرده آمده است: «نی اقدام شورای امنیت ملی و سپس اداره مستقل ارگان‌های محلی را در تضاد مطلق با ماده‌های۵،۶،۳۴ و ۵۰ قانون اساسی افغانستان دانسته و از رییس جمهور غنی می‌خواهد تا جلو ناقضین قانون اساسی را در نهاد ریاست جمهوری بگیرد و نگذارد بیشتر از این قانون اساسی توسط نهاد ریاست جمهوری نقض گردد».
این نهاد با تکیه بر مواد قانون اساسی افغانستان، اقدام شورای امنیت ملی و سپس اداره مستقل ارگان‌های محل را نقض قانون اساسی خوانده و گفته است که این دو اداره باید در این زمینه به ملت پاسخ بدهند.
نی در ادامه خبرنامه‌اش نوشته است: «هم‌چنان به اساس ماده‌ی پنجم قانون اساسی افغانستان که تطبیق این قانون اساسی و سایر قوانین را از وظایف اساسی دولت دانسته است، اکنون رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان مکلف اند تا از نقض بیشتر این قانون جلوگیری نموده و ناقضین قانون اساسی کشور را به نهادهای عدلی و قضایی بسپارد.»
نی هم‌چنان از شورای ملی افغانستان خواسته است که در این زمینه از عملکرد حکومت نظارت جدی نموده و نگذارند استبداد مانع تطبیق قانون اساسی کشور شود.
در مکتوبی که از سوی اداره ارگان‌های محلی صادر شده، آمده است: «شورای امنیت ملی اظهارات غیرمسئولانه مقامات محلی را غیرقابل تحمل خوانده … برای شان گوش‌زد شود که استفاده از شبکه‌های اجتماعی جهت ابراز نارضایتی علیه تصامیم و پالیسی‌های حکومت به هیچ وجه قابل تحمل نبوده و در صورت خلاف ورزی اقدامات جدی روی دست گرفته خواهد شد».
در همین حال آقای احمدی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که «به پاس تقدیر از آزادی بیان، دفاع از منافع مردم و نقد کارکرد نظام در برابر مافیای ترور، غصب زمین و همراهی با جنبش تبسم و انتقال شهدای بیستم عقرب از زابل به کابل» نامه شورای امنیت ملی را دریافت کرده است.
محمد جان رسولیار، والی هلمند نیز پس از حملات سنگین طالبان بر ولسوالی سنگین ولایت هلمند نامه سرگشاده به رییس جمهور غنی در صفحه رسمی فیس‌بوکش منتشر کرد.
آقای رسولیار نوشته بود که طی دو روز ۹۰ تن از نیروهای امنیتی در جنگ با طالبان کشته شده‌اند. او هم‌چنان از خطر سقوط ولسوالی‌های گرشک و سنگین هلمند هشدار داده بود.