چهارشنبه سیاه آزادی بیان؛ محکومیت گسترده حمله انتحاری طالبان بالای کارمندان طلوع

اطلاعات روز: گروه طالبان عصر روز چهارشنبه‌ (30 جدی)، بزرگ‌ترین حمله تروریستی را بر واسطه‌ی حامل کارمندان «موبی ‌گروپ» در کابل راه اندازی کرد. در این حمله 7 کارمند این رسانه شهید شدند و بیش از 27 تن دیگر جراحت برداشتند.
شاهدان عینی می‌گویند حمله زمانی به‌وقوع پیوست که مهاجم انتحاری سوار بر موتر نوع کرولا خود را در جاده دارالامان در غرب کابل، به واسطه‌ی حامل کارمندان موبی گروپ کوبید. ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته که این حمله «به انتقام اتهامات دروغ تلویزیون طلوع علیه طالبان» در جریان جنگ قندوز صورت گرفته است.
حدود سه‌ونیم ماه قبل قندوز به‌دست طالبان سقوط کرد. پس از این رویداد گزارش‌هایی منتشر شد که طالبان در این ولایت دست به جنایات بزرگ از جمله غارت اموال مردم و تعرض به ناموس آنان زده است. گروه طالبان در جریان درگیری‌های قندوز چندین رسانه از جمله شبکه طلوع را تهدید کرده بود.
واکنش‌ها
حمله برکارمندان شبکه رسانه‌ای موبی گروپ با واکنش‌های جدی در سطح ملی و بین‌المللی مواجه شده است. این واکنش‌ها عمدتاً در تقبیح این حمله صورت گرفته است. محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی که هنگام وقوع این حادثه در شهر داووس سویس به سر می‌برد، حمله به کارمندان موبی گروپ را محکوم کرد و آن‌را «عمل بزدلانه و جنایت نابخشودنی علیه مردم افغانستان» خوانده است.
عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه نیز واکنش مشابه نشان داد و این حمله را یک اقدام «بزدلانه و تروریستی» توصیف کرد.
هم‌چنان شماری از اعضای کابینه، مقام‌های بلند رتبه دولتی، نمایندگان مجلس، سران احزاب و گروه‌های سیاسی نیز واکنش جدی نشان داده و این عمل را تقبیح کرده‌اند.
اداره‌ی فدراسیون ژورنالیستان افغانستان، اداره حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، نهادهای مدنی و حقوق بشری، رسانه‌ها و شوراهای مردمی در سراسر کشور حمله برکارمندان موبی گروپ را غیر انسانی دانسته و از دولت خواسته‌اند تا با تروریستان برخورد جدی صورت گیرد.
فضای مجازی نیز پر از همدلی با قربانیان این رویداد و خشم و انزجار نسبت به عاملان آن می‌باشد. کاربران شبکه‌های مجازی با محکومیت این رویداد، حکومت را به کوتاهی در تامین امنیت شهروندان متهم کرده‌اند. روز پنج‌شنبه شماری از فعالان مدنی در محل وقوع حادثه تجمع کرده و به یاد قربانیان آن شمع افروزی کردند.
این حمله با واکنش‌های جهانی نیز مواجه شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرده و خواستار تعقیب و پیگرد قانونی عاملان، طراحان، تامین‌کنندگان مالی و حامیان حملات تروریستی روز چهارشنبه کابل شده است.
سازمان دیده بان حقوق بشر، یوناما یا هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، سفارت امریکا در کابل و چندین نهاد بین‌المللی دیگر نیز هرکدام به الفاظ شدید این حمله را محکوم کرده و آن‌را علیه آزادی بیان و ارزش‌های بشری خوانده‌اند.
انتقادها
این حمله موج انتقادها علیه حکومت و شبکه طلوع را نیز بلند کرده است. این انتقادها عمدتاً در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها طرح شده است. ضعف حکومت در تامین امنیت شهروندان، رهایی طالبان از زندان‌ها، برخورد ضعیف حکومت در روند مصالحه با طالبان از انتقاداتی است که علیه حکومت مطرح شده‌اند. برخی از افراد به ویژه در فضای مجازی انتقاد سختی را علیه بخش امنیت تلویزیون طلوع مطرح کرده‌اند که به رغم تهدیدات جدی طالبان علیه این شبکه، هیچ اقدام جدی و پیشگیرانه‌ای از سوی این اداره برای تامین امنیت کارمندان‌اش صورت نگرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *