نگرانی اروپا از افزایش شمار پناه‌جویان افغان مقیم ایران

اطلاعات روز: اتحادیه اروپا نگران شمار رو به افزایش مهاجران افغان است که سال‌ها در ایران زندگی کرده و اکنون در راه فرار به اروپا اند. دیپلومات‌های اروپایی گفته‌اند که از سه میلیون مهاجر افغان در ایران، «هزاران» تن شان در راه اروپا هستند.
به نقل از دویچه وله و به گزارش فرانس پرس، منابع دیپلوماتیک در اتحادیه اروپا گفته‌اند که نبود دورنمای اقتصادی یکی از دلایل سفر این افغان‌ها به جانب اروپاست. گذشته از این، آن‌ها امیدواری خوبی برای بازگشت به افغانستان به دلیل وضعیت خراب امنیتی ندارند.
براساس آمار آژانس محافظت مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) افغان‌ها دومین گروه بزرگ پناه‌جویانی هستند که خود را به یونان رسانده‌اند. در ماه جنوری افغان‌ها با 16 هزار تن ( 23 درصد) مجموع پناه‌جویان را تشکیل می‌دادند. کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان تخمین کرده است که حدود یک سوم پناه‌جویان افغان از ایران می‌آیند؛ کشوری که افغان‌ها سال‌ها در آن‌جا زندگی کرده و حتا متولد شده‌اند.
اتحادیه اروپا می‌خواهد سرنوشت مهاجران افغان در ایران را در چوکات گفت‌وگوی جامع با ایران شامل بسازد که قرار است روز دوشنبه در جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا به تصویب برسد. یک دیپلومات اروپایی گفته است که قضیه روی این است که چگونه می‌توان «دورنمای بهتری» را برای افغان‌ها در ایران به‌وجود آورد.
اما گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا با تهران دشوار خواهد بود و احتمالاً با درخواست کمک مالی از اتحادیه اروپا همراه خواهد بود. منابع اتحادیه اروپا گفته‌اند که حکومت ایران «شکایت» دارد که «در رابطه به سرنوشت مهاجران افغان تنها گذاشته شده است»، مانند ترکیه که در موج مهاجرت برای مدت‌های طولانی کمک مالی به‌دست نیاورده بود.
اتحادیه اروپا در چهارچوب همکاری با ترکیه در بحران مهاجرت در ماه نوامبر کمک سه میلیارد یورویی را برای رسیدگی بهتر به 2،7 میلیون مهاجر سوریه وعده داد. حکومت ترکیه اخیراً خواستار سه میلیارد کمک دیگر شده است.
فدریکا موگیرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبلاً در اوایل فبروری گفته بود که ایران در مسئله مهاجران افغان نیازمند کمک است. او که در ماه اپریل به تهران سفر می‌کند، قبلاً گفته بود که حمایت از ایران در این رابطه «به نفع اتحادیه اروپا» نیز است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *