قیوم کرزی: اگر رییس جمهور شوم، کرزی آرامتر خواهم بود

منبع: تلگراف

برگردان: حمید مهدوی

قیوم کرزی، برادر بزرگ‌تر حامد کرزی که یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آینده است، تعهد کرده است که به روابط خصومت‌آمیز با غرب پایان خواهد بخشید. قیوم کرزی که برای جاگزینی برادر جوان‌ترش (‌حامد کرزی) وارد کار ‌و زار انتخابات شده است، تعهد کرده است که به روابط خشونت آمیز با غرب پایان خواهد داد. این در حالی است که فوران خشم حامد کرزی در برابر نیروهای بین‌المللی در افغانستان و شکاف‌های دیپلوماتیک با ایالات متحده‌ی امریکا، نشانه‌هایی از پایان مأموریت او در ماه اپریل سال آینده‌ی میلادی است. وی اخیرا نیروهای ناتو در افغانستان را «مایه‌ی بسیاری از رنج‌ها خواند».

قیوم کرزی وعده کرده است که نسبت به مردی که نه سال در افغانستان بر اریکه‌ی قدرت بوده است، رهبر آرام‌تری خواهد بود. حامد کرزی که روز سه‌شنبه با دیوید کامرون دیدار کرد، معمولا احساساتی می‌شود، به‌ویژه زمانی که با اقارب قربانیان خشونت‌ها دیدار می‌کند. قیوم کرزی 66 ساله، برادرش را یک مرد آتشی‌مزاج خواند که سعی می‌کند کار خیلی سختی را انجام دهد.  قیوم کرزی در جریان مصاحبه‌اش با روزنامه‌ی تلگراف گفته است: «گاهی من او را بعد از اتفاقات می‌بینم که خیلی خسته است، پس باید در این زمان سخت کسی با او باید هم‌دردی کند، اما من روش دیگری را درپیش می‌گیرم».

با خروج نیروهای ناتو در سال آینده، نیروهای امنیتی افغانستان باید به تنهایی در برابر طالبان ایستادگی کرده و برنده‌ی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده‌‌ افغانستان را در یک دوره‌ی بسیار حیاتی رهبری خواهد کرد. کارشناسان بر‌این عقیده‌اند که رییس جمهور هم‌پیمان‌هایش را در یک موقعیت کلیدی قرار داده تا به‌راحتی جریان انتخابات را به نفع نامزد دل‌خواهش تغییر دهد. اما برخی دیگر از کارشناسان بر‌این عقیده‌اند که با وجود روابط آشفته‌ی خانوادگی، کرزی قادر به فرار از وفاداری برادرانه‌اش نخواهد بود و از برادرش حمایت خواهد کرد. این در حالی است که به گفته‌ی قیوم کرزی، وی حمایت برادرش را با خود ندارد.

قیوم کرزی در اتاق نشیمن خانه‌اش که در ناحیه‌‌ای از شهر کابل، نزدیک به سفارت امریکا موقعیت دارد، گفت: «او مرا تشویق نکرده است. او مطمئن نبود و فکر می‌کرد که چون من در انتخابات شرکت می‌کنم، همه به خاطر مشکلاتی که در جریان انتخابات پیش خواهند آمد، او را سرزنش خواهند کرد».

کرزی بزرگ‌تر که در قندهار بزرگ شده است، به عمر 23 سالگی در سال 1969 افغانستان را به قصد ایالات متحده‌ ترک کرد تا در آن‌جا به عنوان خلبان نیروهای هوایی افغانستان آموزش ببیند، اما مریضی او باعث شد تا این دوره را به پایان رسانده نتواند. در عوض او تحصیلش را در واشنگتن به پایان رساند و به یک تاجر موفق تبدیل شد. او اکنون هم مالک سه رستورانت در بالتیمور و هلمند است، جایی که این رستورانت به دلیل غذاهای افغانی‌اش شهرت دارد.

او ده سال قبل‌، پس از فروپاشی رژیم طالبان به دعوت برادرش به کابل برگشت. او عضو لویه جرگه‌‌ای بود که قانون اساسی را به تصویب رساند و برای مدت کوتاهی عضو پارلمان افغانستان نیز بود.

زنش (پاتریشیا) و دو فرزند او در ایالات متحده زندگی می‌کنند و او اکنون از معدود کسانی است که چانس زیادی در انتخابات اپریل سال آینده دارد. مسئولیت کمپاین او را برادر دیگرش (محمود کرزی) به عهده دارد، محمودی که ادعاهای زیادی مبنی بر فساد او وجود دارد. او یکی از سهام‌داران کابل بانک بود که در سال 2010 به دلیل بیش از 700 میلیون دالر بدهی تصفیه نشده، ورشکست شد.

او حدود 14 میلیون دالر را به کابل بانک باز‌پرداخت کرد و همیشه هرگونه خطا را تکذیب کرده است. قیوم کرزی گفته است که با فساد مبارزه خواهد کرد و در راستای تقویت آموزش و پرورش خواهد کوشید و از برادرش خواهد خواست تا در حکومت جدید به عنوان مشاور کار کند.

حکومت خانه‌ای را در نزدیکی قصر ریاست جمهوری برای کرزی جوان (حامد کرزی) بازسازی می‌کند و این مسئله ادعاهایی را بر‌انگیخته است که گویا حامد کرزی لجام کار جاگزینش را در اختیار خواهد داشت. قیوم کرزی گفته است که به حامد کرزی اجازه نخواهد داد تا در سیاست‌های دولت آینده دخیل شود، اما وی گفته است که حامد کرزی در شورای مشورتی دولت آینده دعوت خواهد شد.

قیوم کرزی گفت: «حامد کرزی احتمالا یکی از بهترین افرادی است که می‌تواند کشور را در قسمت ظرفیت‌های غیر‌رسمی کمک کند». وی در ادامه گفت که نامزدی او در انتخابات سال آینده همراه با گفت‌وگوهای صلح با طالبان که به آن به شکل گسترده نیامندیم، تضمین تداومی است که در این مقطع حیاتی تاریخ افغانستان ضروری پنداشته می‌شود.

قیوم کرزی با بهبود روابطش با برخی از رهبران کلیدی طالبان در سال 2008 تلاش کرد تا گفت‌وگوهای صلح با طالبان در عربستان سعودی را آغاز کند. وی اکنون خوش‌بین است و انتظار دارد که گفت‌وگوهای صلح با طالبان تا پایان سال آینده نتیجه خواهند داد. وی گفت که نسبت به دیدار برادرش با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان خوش‌بین است و این دیدار پیش‌رفت‌هایی را در روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان در پی خواهد داشت. وی گفت که منتظر است و انتظار دارد که اقبال ما بر خواهد گشت و این گفت‌وگوها روزی بارور خواهند شد و به ثمر خواهند نشست. او در ادامه گفت:‌ «من در فضای سیاسی منطقه تغییرات مثبتی را شاهدم و این تغییرات در تمام جوانب دیده می‌شوند، پس ما امیدوار‌یم».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *