حکیم‌الله محسود چگونه کشته شد؟

جمعه‌شب منابع خبری محلی پاکستان اعلام کردند یک منزل مسکونی و یک موتر در ناحیه‌ی «دنده در پی‌خیل» واقع در پنج کیلومتری میران‌شاه، مرکز وزیرستان شمالی هدف حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی قرار گرفته است. در ابتدا تصور می‌شد این حمله هم‌چون دیگر حملات این هواپیماهای امریکایی بوده که هر از چند گاهی برای هدف قرار دادن مظنونان تروریستی استفاده می‌شود. اما چند ساعت بعد اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های رسمی نشان داد این حمله قربانیان سرشناسی داشته است.

آن‌طور که سازمان اطلاعات پاکستان اعلام کرد، در این حمله حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان کشته شد. البته محسود تنها قربانی این حمله نبود. فرمانده «طارق محسود»، محافظ و دوست صمیمی وی و «عبدالله بهار»، راننده و کاکای محسود نیز در این حادثه کشته شدند. به‌گزارش منابع خبری‌، حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین‌ درست زمانی صورت گرفت که اجلاس شورای مرکزی طالبان به ریاست حکیم‌الله و با محوریت مذاکره با دولت پاکستان در ساختمانی در این منطقه در حال برگزاری بود. محسود پس از پایان جلسه در حال خروج از ساختمان بود که موتر و محل مورد نظر هدف هواپیماهای بدون سرنشین‌‌ امریکایی قرار گرفتند.

گفته می‌شود چهار موشک یک موتر و ساختمان مذکور را به طور کامل منهدم کرد. دو هواپیمای بدون سرنشین امریکایی نیز پس از اتمام مأموریت خود، ساعت‌ها بر فراز آسمان وزیرستان شمالی، به‌ویژه محل برگزاری اجلاس شورای مرکزی طالبان پرواز می‌کردند. گفته می‌شود محسود از چهارشنبه به همراه خانواده‌اش به این ساختمان نقل مکان کرده بود. در این گونه حملات معمولا برخی گروه‌های داخلی پاکستانی به امریکایی‌ها کمک می‌کنند. در این مورد نیز رسانه‌های پاکستان می‌گویند، گروه «وزیر روشان» به امریکا برای انجام این حمله کمک کرده است.

اولین گروهی که کشته شدن محسود را تأیید کرد، پزشکان شفاخانه‌ی محلی در منطقه‌ی میران‌شاه بودند که گفتند رهبر طالبان پاکستان پیش از رسیدن به شفاخانه بر اثر شدت جراحات وارده جان باخته است. بعد از آن نیز رهبران ارشد طالبان پاکستان و افسران سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی پاکستان کشته شدن وی را تأیید کردند. بنا به گفته‌ی منابع نزدیک به طالبان، این گروه‌ها صبح ‌روز یک‌شنبه تشییع جنازه‌ی محسود را انجام دادند.

حکیم‌الله محسود سال 1981 در روستای کوتکیی در منطقه‌ی جندوله‌‌ در وزیرستان شمالی به دنیا آمد. وی از بستگان قاری حسین، مغز متفکر حملات انتحاری در پاکستان بود. همین نزدیکی باعث شد تا او نیز دنباله‌رو همین روش‌ها باشد. سال 2004 شورای رهبری طالبان پاکستان او را به ‌عنوان سخن‌گوی خود معرفی کرد. در بیست‌ودوم آگست 2009 و پس از کشته شدن بیت‌‌الله محسود، رهبر وقت طالبان پاکستان، شورای رهبری این گروه به اتفاق آرا حکیم‌الله را به عنوان رهبر جدید خود معرفی کردند. پس از آن بود که اف‌.بی.آی برای کشته شدن حکیم‌الله پنج میلیون دالر جایزه تعیین کرد. البته حکیم‌الله در جنوری 2011 نیز یک بار از حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین‌ امریکایی جان سالم به در برده بود.

تعیین سریع رهبر جدید

پس از حادثه‌ی روز جمعه و با توجه به کشته شدن بسیاری از شخصیت‌های مهم طالبان پاکستان به وسیله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین‌ امریکایی، بسیاری از ناظران می‌گفتند احتمالا فردی جانشین محسود خواهد شد که کم‌تر شناخته شده باشد. این دقیقا همان اتفاقی بود که در نشست روز یک‌شنبه‌ی رهبران طالبان پاکستان صورت گرفت. به گزارش منابع خبری، رهبران طالبان در این نشست‌شان خان سعید الیاس سجنا، از افراد برجسته‌ی این گروه و فرمانده طالبان در ایالت وزیرستان جنوبی را به عنوان رهبر طالبان پاکستان انتخاب کردند. گفته می‌شود از میان 63 نفر حاضر در این نشست، 42 نفر به رهبری خان سعید رای دادند.

رهبر جدید طالبان پاکستان 37 ساله است و گفته می‌شود تحصیلات آکادمیک یا حوزوی ندارد و بیش‌تر به ‌دلیل توانایی‌ها و شجاعت‌هایش در میادین نبرد معروف شده است. خان سعید مغز متفکر بسیاری از حملات مرگ‌بار در مناطق قبیله‌ای‌نشین پاکستان است.

واکنش‌های داخلی و خارجی

کشته شدن رهبر طالبان پاکستان با انتقاد برخی گروه‌های داخلی و خارجی مواجه شده است. در همین زمینه، عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان در واکنش به این حمله از دولت خواست تا مسیر تدارکاتی ناتو در خاک این کشور را مسدود کند. چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان نیز حمله‌ی اخیر هواپیماهای بدون سرنشین‌ امریکایی به وزیرستان شمالی را تلاشی برای خنثا کردن اقدامات پاکستان در روند مصالحه با طالبان و پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور دانست.

از سوی دیگر، طالبان وزیرستان شمالی به رهبری «حافظ گل بهادر» بعد از این حادثه با پخش اعلامیه‌ای از مردم خواست اشیای ضروری و گران‌قیمت‌شان را برداشته و به مدت یک هفته منطقه را ترک کنند، زیرا اوضاع وخیم‌تر خواهد شد و طالبان دیگر نمی‌توانند حفظ جان آنان را تضمین کنند. افراد وابسته به گل بهادر اعلام کردند بر پیمان صلح خود با دولت پاکستان پای‌بند هستند، اما نمی‌توانند امنیت مسیرهای وزیرستان شمالی را تضمین کنند. بنابراین، مردم باید این منطقه را تا جمعه‌ی آینده ترک کنند. در همین حال، وزارت کشور پاکستان نیز از بیم حملات انتحاری و انتقام‌جویانه‌ی طالبان در این کشور وضعیت خطرناک اعلام کرد. مقام‌های امریکایی هنوز نسبت به تأیید یا تکذیب این خبر واکنشی نشان نداده‌اند، اما گفته‌اند این خبر در صورت صحت ضربه‌ای سخت به طالبان پاکستان وارد خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *