U.S. Secretary of State John Kerry testifies at the Senate Foreign Relations Committee while on Capitol Hill in Washington, April 8, 2014. Kerry squarely blamed Russian agents on Tuesday for separatist unrest in eastern Ukraine, saying Moscow could be trying to lay the groundwork for military action like in Crimea. REUTERS/Larry Downing (UNITED STATES - Tags: POLITICS)

جان کری: کمک‌های امریکا به افغانستان ادامه می‌یابد

اطلاعات روز: جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا پس از ورود به کابل در یک نشست خبری مشترک با صلاح الدین ربانی گفت که کمک‌های کشورش به افغانستان ادامه می‌یابد.
آقای کری همچنان روی لزوم گفت‌وگوهای مداوم میان امریکا و افغانستان تأکید کرد و گفت که این گفت‌وگوها به افغانستان کمک می‌کند تا به پیش برود.
کری همچنان گفت که با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، گفت‌وگو کرده و آنان برای اصلاح نظام انتخاباتی متعهد هستند.
او افزود که در نشست مشترک ما روی سه موضوع؛ امنیت، حکومتداری خوب و اصلاحات انتخاباتی و انکشاف متوازن در افغانستان بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه در این نشست گفت افغانستان در راستای تعهد خود در قبال مصرف کمک‌های جهانی موفق بوده است.
آقای ربانی ضمن سپاس‌گزاری از کمک‌های امریکا گفت: «بار دیگر از تعهد 800 میلیون دالری امریکا برای افغانستان که از طریق بانک جهانی اجرا می‌شود، سپاس‌گزاریم.»
از سوی هم وزیر امور خارجه امریکا در مورد حضور داعش هشدار داد و گفت که داعش تهدیدی برای همه است و باید همه در برابر آن ایستاد شویم. کری در ادامه افزود که افغان‌ها اراده دارند تا به تروریستان پناه ندهند. او افزود: «هزاران تن از نیروهای ما به افغانستان آمدند تا اجازه ندهند این کشور پناهگاه هراس‌افگنان شود.»
کری در بخشی از سخنانش راه رسیدن به دموکراسی را طولانی خواند و گفت که دموکراسی یک شبه به ثمر نمی‌رسد. او یادآور شد: «ما سه صد سال است دموکراسی را تجربه می‌کنیم اما هنوز نیاز به کار داریم. این‌جا آمده‌ام تا بگویم ما باید تعهد داشته باشیم. دموکراسی به نهادهای معتبر نیازمند است.»
سفر آقای کری در زمانی صورت می‌گیرد که حضور نیروهای ناتو برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در جبهات جنگ در حال افزایش است.