Omar Dawoudzai

واکنش حلقه ی سیاسی عمرداوودزی به سخنان جان کری: لویه جرگه قانون اساسی باید برگزار شود

 

 

اطلاعات روز:  حلقه ی سیاسی عمرداوود زی عضو شورای حراست وثبات افغانستان در موضع گیری تازه ی به سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، حکومت وحدت ملی را فاقد مشروعیت خوانده و گفته است که: حکومت”وحدت ملی” که بر اساس یک توافق‌نامه‌ی تشکیل شده، از اساس دچار عدم مشروعیت بوده است. این حکومت بر حسب توافق میان دو تکت انتخاباتی شکل گرفته و مشروعیت قانونی ندارد. این حکومت که تقسیم قدرت در آن باعث افزایش تنش‌های قومی، مذهبی و نژادی در کشور شده است، زندگی را بر مردم افغانستان طوری تلخ نموده که هر روز انتظار پایان کار آن را دارند.”

در اعلامیه ی که از آدرس حلقه ی سیاسی عمرداوود زی منتشر شده، آمده است که وضعیت سیاسی افغانستان به گونه‌ی است که مردم افغانستان روز تا روز شاهد افزایش ناامنی‌ها، رکود اقتصادی، دسیسه‌های منطقه‌ی و از همه بدتر تحمل‌کننده‌ی حکومتی اند که جز بی عدالتی، افزایش فساد اداری و سخت‌کردن زندگی بر مردم افغانستان، کار دیگری نکرده است.

در این اعلامیه آمده است: ما ضمن حمایت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر اساس دستور قانون اساسی، از مسئولان حکومت وحدت ملی خواسته است که اصلاحات در کمیسیون مستقل انتخابات، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و برگزاری لویه جرگه در چهارچوب قانونی اساسی را در دستور کار خود قرار دهد.

در این اعلامیه آمده است که ما بودن این حکومت را نسبت به نبود حکومت ترجیح می دهیم، اما در عین حال از حکومت وحدت ملی می خواهیم که لویه جرگه قانون اساسی را دایر نماید.

این حلقه ی سیاسی از ایالات متحده آمریکا به عنوان متحد استراتژیک افغانستان خواسته است که از روند قانونی و قانون مدارانه در تحولات مهم کشوری در افغانستان حمایت کنند.

جان کری دیروز (شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رییس جمهور غنی اعلام کرد که توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی عمر توافقنامه را دوسال نگفته و عمر آن در ماه سنبله سال روان پایان نمی یابد. آقای کری هم چنان گفت که برگزاری لویه جرگه و بحث آن مربوط به افغانهاست.