رییس‌جمهور: کسانی‌که علیه نظام «بغاوت» می‌کنند دشمنان افغانستان‌اند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در دیدار با مدیران ولایتی ریاست عمومی امنیت گفته است، کسانی‌که علیه نظام افغانستان «بغاوت» می‌کنند دشمنان افغانستان اند.
رییس‌جمهور با اشاره به سخنرانی‌اش در نشست فوق‌العاده‎ی شورای ملی ابراز امیداوری کرده است که در زمینه‌ی تعریف دوست و دشمن ابهامات از میان برداشته شده باشد.
پیش از این انتقادها علیه رییس‌جمهور این بود که تعریف مشخص از دوست و دشمن وجود ندارد و باید تعریف مشخص از سوی رییس‌جمهور و حکومت ارائه شود.
آقای غنی روز گذشته در نشست فوق‌العاده با شورای ملی تعریف از دوست و دشمن افغانستان ارائه کرد اما انتقادها تاکنون نیز وجود دارد؛ گروه‌های طالبان که عاملان اصلی کشتار و ناامنی‌ها در افغانستان‌اند از سوی رییس جمهور دشمنان افغانستان خوانده نشد و ابهامات همچنان پابرجاست.
به باور رییس‌جمهور: «دشمنان افغانستان عبارت‌اند از گروه‌های اجیر خارجی مانند داعش، القاعده و گروه‌های آدم‌کُش حقانی و برخی از طالبان که از ریختن خون هموطنان خود لذت می‌برند و به جنگ و دهشت‌افگنی ادامه می‌دهند.»
تعریف دوستان افغانستان: «دوستان افغانستان همه‌ی شهروندان کشور اعم از طرفداران نظام، بی‌طرفان و اپوزیسیون سیاسی حکومت اند که دارای دیدگاه و مواضع مختلف سیاسی هستند، اما به منافع علیای ملی پایبندی دارند و در حد توان خود از آن حفاظت و حراست می‌کنند.»
اما رییس‌جمهور امیدوار است که این تعاریف ابهامات در زمینه‌ی دوست و دشمن افغانستان را برطرف کرده باشد.
دستور: مخالفان را مورد حمله همه‌جانبه قرار دهید
از سوی هم رییس جمهور در این دیدار به مأموران امنیت ملی دستور داده که مخالفان را مورد حمله‌ی همه‌جانبه قرار دهید.
در اعلامیه‌ی منتشر شده از ارگ به نقل از رییس‌جمهور آمده: «رییس‌جمهور کشور به منسوبین امنیت ملی با تأکید گفت، ساحه‌ی فعالیت تروریستان را تنگ سازید، در دل‌های شان رعب و ترس ایجاد کنید، راه‌های رفت و آمد شان‌را مسدود نموده منابع مالی شان‌را بخشکانید و از طریق عملیات‌های زمینی و هوایی مکان‌های تجمع آنان را تخریب و آنان را نابود سازید.»
رییس‌جمهور همچنان با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان با طالبان گفته است که در 18 ماه گذشته در راستای تأمین صلح تلا‌ش‎های کافی کردیم، آما آنان صلح را رد کردند و هفته‌ی گذشته مردم عام را به شهادت رساند، زیرا آنان «باغیان و مجرمان» هستند. مسئولیت حمله هفته‌ی گذشته در کابل که در آن بیش از 500 نفر کشته و زخمی شدند را گروه طالبان به عهده گرفت.
آقای غنی در سخنرانی‌اش در شورای ملی چندین اصطلاح را برای طالبان به کار برد.