فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی فردا در مجلس به رای‌گیری گذاشته می‌شود

اطلاعات روز: قرار است فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی در نشست روز شنبه مجلس نمایندگان به رای‌گیری عمومی گذاشته شود. رایزنی‌ها در مورد این فرمان نزدیک به چهل روز در کمیسیون‌های مجلس ادامه داشت.
در همین حال نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که فرمان تقنینی رییس‌جمهور همانند فرمان نخست او از سوی نمایندگان رای تایید نگیرد.
شریفی بلخابی، رییس کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نمایندگان گفته است هرچند بیشتر دیدگاه‌های اختلافی درباره‌ی فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی از میان برداشته شده است، اما هنوز هم شماری از نمایندگان از احتمال رد این فرمان از سوی مجلس نگران هستند.
به نقل از طلوع نیوز، آقای بلخابی گفته است در نشست آخری روی این فرمان مواد اختلافی خلاصه شده است خوشبینی برای تایید آن وجود دارد، اما «متأسفانه بازهم کارشکنی‌ها وجود دارند.»
پیشتر فرمان نخست تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی از سوی هر دو مجلس رد شده بود و اکنون که زمان تعیین‌شده برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی نزدیک شده است، نگرانی‌هایی وجود دارد که شماری از نمایندگان بار دیگر به این فرمان رای رد بدهند و باعث تأخیر در اصلاح نظام انتخاباتی شود.
فاروق مجروح، یک عضو مجلس گفته است: «دیدگاه‌های یک‌عده از همکاران ما این است که این فرمان رد شود، ولی باور من این است که اگر تعدیل در فرمان به وجود بیاید و تصویب شود، به سود کشور است.»
در همین حال نهادهای ناظر بر انتخابات، نهایی شدن فرمان تقنینی رییس‌جمهور درباره‌ی اصلاح نظام انتخابات را از سوی شورای ملی، برای آغاز اصلاحات انتخاباتی بسیار مهم می‌دانند.
حبیب الرحمان ننگ، عضو شبکه‌ی اکسین گفته است: «انتظار ما این است که با رای دادن به این فرمان زمینه برای برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها فراهم شود و نمایندگان باید با در نظرداشت منافع ملی کشور، به این فرمان رای بدهند.»
از سوی هم شریفی بلخابی گفته است: «دولت می‌خواسته که سهل‌انگاری، کم‌کاری و کم‌توجهی‌هایش را که در بخش اصلاحات انتخاباتی کرده است به دوش پارلمان بیندازد به همین علت است که برخی از نمایندگان مخالفت تائید شدن این فرمان استند.»
اگر فرمان تقنینی باردیگر از سوی مجلس رد شود، برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در 24 ماه میزان امسال قبل از اصلاح نظام انتخاباتی متصور نخواهد بود. با این‌وجود حکومت تأکید دارد که انتخابات در زمان معین آن برگزار می‌شود.