همدستی والی پیشین غزنی با طالبان برای استخراج معدن طلای زرکشان

منابع محلی در ولایت غزنی می‌گویند که حفاری‌های غیرقانونی در اطراف معدن طلای زرکشان از چندی بدینسو جریان دارد.
به گفته‌ی آنان، این حفاری‌ها از سوی شبکه‌های مافیایی و افراد وابسته به طالبان به گونه‌ی مشترک انجام می‌شوند و حکومت هیچ کنترولی بر این منطقه ندارد.
یک باشنده‌ی محل که نخواست اسمی از او در گزارش گرفته شود به روزنامه اطلاعات روز گفت که این گروه‌ها علاوه بر استخراج غیرقانونی معدن طلای زرکشان، در قاچاق اسلحه، اختطاف و گروگان گیری و درگیری‌های مسلحانه نیز نقش دارند.
حسن رضا یوسفی عضو شورای ولایتی غزنی، استخراج غیرقانونی معدن طلای زرکشان را تایید کرد و گفت که شکایت‌ها در این زمینه را به مقام‌های مرکزی اطلاع داده اند، اما تا هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
معدن طلای زرکشان در ولسوالی مقر ولایت غزنی، یکی از بزرگترین معادن طلای تثبیت شده در کشور می‌باشد.
تبانی مقام‌های دولتی با طالبان
حسن رضا یوسفی می‌گوید که معدن طلای زرکشان در ولسوالی مقر ولایت غزنی، در تبانی مقام‌های دولتی و برخی از افراد قدرتمند با طالبان به گونه‌ی خودسر استخراج می‌شود.
به گفته‌ی او، حاجی محمد قوماندان امنیه مقر که از حمایت گسترده‌ی موسی خان اکبرزاده والی پیشین غزنی برخوردار است، شبکه‌ی مافیایی را ایجاد کرده که به واسطه‌ی آن فعالیت گسترده‌ی غیرقانونی را در این منطقه انجام می‌دهد.
حاجی محمد با جنگجویان طالبان همدستی دارد و طلای زرکشان را از طریق مرز بدنی وارد پاکستان می‌کند و از آنطرف تسلیحات طالبان را از پاکستان به بخش‌های تحت کنترول این گروه در ولایت غزنی و زابل انتقال می‌دهد.
در همین حال یکی از متنفذین منطقه که از نزدیک شاهد استخراج غیرقانونی معدن طلای زرکشان می‌باشد به شرط افشا نشدن نام اش گفت که او هر روزه تکنیسین‌های پاکستانی را در منطقه می‌بیند که برای شبکه‌ی مافیایی حاجی محمد کار می‌کنند.
به نقل از این متنفذ محلی، طالبان با ایجاد ناامنی در اطراف کوه زرکشان و مسیر مرز بدنی به سوی پاکستان زمینه فعالیت‌های غیرقانونی در این منطقه را فراهم می‌کنند و در بدل آن بخشی از درآمد استخراج طلای زرکشان را تصاحب می‌شوند.
آقای یوسفی می‌گوید که گزارش این فعالیت‌ها حتی به شورای امنیت ملی کشور فرستاده شده است، اما به دلیل نفوذی که حاجی محمد و حامیان او در شورای امنیت ملی دارند، اقدام به برکناری او نشده است.
به گفته‌ی او موسی خان اکبر زاده والی پیشین غزنی از حامیان اصلی حاجی محمد و شبکه‌ی مافیایی او می‌باشد و حتی خود آقای اکبرزاده نیز در این کار غیرقانونی مشارکت دارد.
این درحالی است که سال گذشته نیز اسنادی در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته بود که نشان می‌داد موسی خان اکبرزاده تلاش داشت عبدالقادر واحدی را که به عنوان سخنگوی داعش در خراسان فعالیت می‌کرد، از بند امنیت ملی آزاد کند.
آقای اکبرزاده در آن زمان صحت اسناد متذکره را رد کرده بود، اما بعداً عبدالقادر واحدی در اعترافات خود در زندان امنیت ملی از رابطه‌ی خود با موسی خان اکبرزاده یاد کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *