چرا سرک ولسوالی چشت شریف-هرات بسته شد؟

 

مردم ولسوالی چِشت شریف ولایت هرات از مدت دو ماه به این‌سو جاده‌ی این ولسوالی به سمت مرکز شهر هرات را در اعتراض به خراب شدن جاده از اثر رفت‌وآمد موترهای سنگین‌وزن سنگ مرمر و بی‌توجهی دولت به ساخت و آسفالت این جاده‌ی 170 کیلومتری که چهار ولسوالی هرات را به مرکز وصل می‌کند، بر روی موترهای سنگ مرمر مسدود کرده‌اند.
منابع از هرات به اطلاعات روز می‌گویند به سبب مسدود شدن این مسیر، فعالیت دست‌کم هشت معدن سنگ در ولسوالی چشت شریف و 42 فابریکه‌ی سنگ در شهرک صنعتی هرات متوقف شده، هزارها کارگر بیکار و صاحبان معادن و فابریکه‌داران روزانه هزارها دالر خسارت متقبل شده‌اند.
این منابع می‌گویند که مردم ولسوالی چشت شریف خواهان قیرریزی این جاده‌اند و چون سال‌های‌سال هیچ توجهی از سوی دولت در این قسمت نشده، مردم به‌خاطر فشار وارد کردن بر دولت این مسیر را بر روی موترهای سنگ مسدود کرده‌اند. برخی منابع مدعی‌اند که مسایل سیاسی پشت این دو قضیه (آسفالت نشدن جاده‌ی هرات- چشت شریف و بازگشایی مسیر بر روی موترهای سنگ مرمر) است و دولت هیچ توجهی برای حل این مشکل نمی‌کند.
خادمی، رییس اتحادیه‌ی صنعت‌گران هرات گفت به‌خاطر مسدود شدن این مسیر فعالیت چهار معدن سنگ در ولسوالی چشت شریف و 42 کارخانه در شهرک صنعتی هرات، متوقف شده و هر فابریکه روزانه هزارها دالر ضرر می‌کنند.
اما احسانی، یکی از صاحبان معادن و از فابریکه‌داران شهرک صنعتی هرات گفت پس از مسدود شدن جاده، سه هزار کارگر بی‌کار شده‌اند، 60 فابریکه تعطیل شده و فعالیت هشت معدن سنگ متوقف شده است. او گفت پیش از این ما روزانه حدود ده تیلر سنگ صادر می‌کردیم اما حالا فعالیت معادن و فابریکه‌ها کاملاً متوقف است.
شریفی، صاحب یکی دیگر از معادن گفت که افزون بر بیکاری این تعداد افراد، بیش از 300 هزار دالر ضرر کرده است.
رییس اتحادیه‌ی صنعت‌گران هرات می‌گوید دولت از سال‌ها به این‌طرف به مردم چشت شریف وعده شده بود که مسیر این ولسوالی را قیرریزی می‌کند، اما تاکنون به این خواسته‌ی مردم که حق‌شان است، توجهی نکرده است.
رییس اتحادیه‌ی صنعت‌گران هرات می‌گوید پس از موقف شدن فعالیت معادن و فابریکه‌های سنگ، عرضه‌ی سنگ تولید افغانستان به بازار کم شده و می‌رود که تولیدات کشورهای خارجی جای سنگ افغانستان را در بازارهای حوزه‌ی غرب کشور بگیرد.

سفرهای بی‏نتیجه‌ی مقام‌های دولتی

یک‌ونیم ماه پیش وزیران فواید عامه و مالیه در سفری به هرات با حضور مقام‌های محلی نشستی با مردم داشته‌اند‌. مردم به مقام‌ها هشدار داده‌اند که اگر کار ساخت جاده‌ی هرات- چشت شریف آغاز نشود این مسیر را می‌بندد.
خادمی می‌گوید وزیر فواید عامه در این نشست به مردم گفت تا زمانی‌که مسایل تدارکاتی پروژه‌ی آسفالت این جاده تکمیل شود، وزارت در کوتاه‌مدت برای جغل‌اندازی این جاده اقدام می‌کند، اما مردم قبول نکردند و گفتند بی‌درنگ باید آسفالت این جاده آغاز شود.
احسانی، یکی از صاحبان معادن می‌گوید در نشست‌هایی که با مقام‌های محلی و شخص والی داشته‌ایم، والی هرات اعتراف می‌کند که دولت ایتالیا بارها اعلام کرده است که این پروژه را تمویل می‌کند، اما دولت افغانستان در این مسأله کوتاهی می‌کند.
شریفی، گفت از طریق برنامه‌ی پی آر تی، سه سال پیش ایتالیا متعهد شد این که پروژه را از کمک‌های بلاعوض خود تمویل می‌کند اما این‌که از کمیته‌ی تدارکات، شورای وزیران و شورای عالی اقتصادی پاس نمی‌شود و کار پروژه معطل می‌ماند، ممکن است مسایل سیاسی پشت آن باشد.
از نظر او، دست‌های سیاسی در این پروژه کار می‌کنند تا نگذارند که مردم مناطق مرکزی کشور صاحت جاده‌ شوند و مسیر کوتاه‌تر را بپیمایند. او تأکید کرد که حکومت علیه بخشی از مردم کشور تبعیض روا می‌دارد.
به گفته‌ی او، جاده‌ی چشت شریف چهار ولسوالی هرات را به مرکز هرات وصل می‌کند و بعد از ولایت‌های غور و بامیان عبور کرده و به کابل وصل می‌شود، اما دست‌های سیاسی کار می‌کنند تا این سرک ساخته نشود.
آصف رحیمی، والی هرات به اطلاعات روز می‌گوید که در جریان این مشکلات قرار دارد. آقای رحیمی مسئولیت را متوجه وزارت فواید عامه می‌کند و می‌گوید اگر کار ساخت جاده‌ی چشت شریف از سوی این وزارت آغاز شود مرم اجازه‌ی بازگشایی جاده را خواهند داد.
او گفت: «مردم ولسوالی چشت شریف می‌گویند تا سرک‌شان قیر نشود، اجازه‌ی باز شدن جاده را نمی‌دهیم.»
والی هرات گفت مکتوب‌هایی به شورای امنیت، ریاست جمهوری، وزارت مالیه، اداره‌ی ارگان‌های محل، و وزارت مالیه برای آغاز ساخت این جاده فرستاده‌ایم و منتظر اقدام دولت مرکزی استیم.
او افزود مردم 15 سال منتظر ساخت این جاده است و حق‌به‌جانب‌اند تا جاده‌ی‌شان ساخته شود.

«پارلمان ایتالیا بودجه‌ی این پروژه را منظور کرده است»

والی هرات می‌گوید حتا «پارلمان ایتالیا بودجه‌ی این پروژه را منظور کرده است. مهم این است که وزارت فواید عامه، کار تدارکاتی آن را تکمیل کند و بیاید سنگ‌تهداب آن را بگذاریم و مردم مطمئن می‌شود.»
عزیز مدبر، رییس‌ دفتر وزارت فواید عامه به اطلاعات روز گفت که مشکل عمده‌ی این جاده مسأله‌ی بودجه است. ایتالیا متعهد شده است که هزینه‌ی این پروژه را به‌صورت قرضه به افغانستان بپردازد.
آقای مدبر می‌گوید تا زمانی‌که وزارت مالیه بودجه‌ی این پروژه را پاس نکند، وزارت فواید عامه مسائل تدارکاتی آن را آغاز کرده نمی‌تواند.
به گفته‌ی او، تاکنون از آدرس وزارت فواید عامه چندین مکتوب به وزارت مالیه فرستاده و خواسته شده که تفاهم‌نامه‌ی مالی را با دولت ایتالیا هرچه زودتر نهایی کند. به گفته‌ی او، ایتالیا از کمک‌های بلاعوض حاضر به پرداخت هزینه‌ی این پروژه نیست بلکه به‌صورت قرضه‌ی درازمدت حاضر است تا هزینه‌ی این پروژه را بپردازد.
سرک چشت شریف-هرات بسته است و فابریکه‏داران به‌درستی نمی‏دانند که این منازعه چه زمانی پایان خواهد یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *