مجلس سنا طرح بودجه‌ی سال مالی 1396 را تایید کرد

اطلاعات روز: مجلس سنا در نشست امروز (یک‌شنبه، هفتم قوس) خود طرح بودجه ملی سال مالی 1396 را با اکثریت آرا تایید کرد.
سناتوران بیش از ۳۰ مورد نظریات مشورتی‌شان را جهت گنجانیدن در طرح بودجه ارائه کردند. شماری از نمایندگان نیز از غیرمتوازن بودن سند بودجه انتقاد کردند.
شماری از سناتوران ضمن انتقاد از متوازن نبودن سند بودجه همچنان از پذیرفته نشدن نظریات مشورتی شان در مورد بودجه نگرانی دارند.
محمد علم ایزدیار، یک عضو سنا گفت هیچ قرینه‌ی وجود ندارد که نشان دهد نظریات مشورتی سناتوران در سند بودجه گنجانده شود. آقای ایزدیار افزود برای برخی ولایت‌ها در سند بودجه هیچ بودجه‌ی توسعه‌یی در نظر گرفته نشده است، در حالی‌که در برخی دیگر ولایت‌ها بودجه‌ی بیشتر اختصاص داده شده است. به گفته‌ی او، این یک «فاجعه و بی‌عدالتی محض است.»
افضل شامل دیگر عضو مجلس گفت: «انکشاف متوازن در ولایت‌های کشور در سند بودجه در نظر گرفته نشده و اگر پیشنهادات سناتوران پذیرفته نشود، این طرح غیر قابل قبول است.»
بودجه‌ی سال مالی ۱۳۹۶ مبلغ ۴۶۶ میلیارد افغانی می‌باشد که ۲۸۷ میلیارد افغانی آن بودجه‌ی عادی و ۱۷۸ میلیارد افغانی دیگر بودجه‌ی توسعه‌یی است.
وزارت مالیه می‌گوید که بودجه‌ی سال مالی ۱۳۹۶ با در نظرداشت قوانین نافذه کشور، امکانات، پروژه‌های بزرگ ملی، مؤثریت و مثمریت، رشد اقتصادی پایدار و متوازن، ایجاد شغل، ظرفيت مصرف واحدهای بودجه‌یی و توجه بیشتر به ولایت کمتر توسعه یافته ترتیب شده است.
قرار است وزیر مالیه سند بودجه‌ی سال مالی ۱۳۹۶ را در جریان هفته‌ی جاری رسماً به مجلس نمایندگان پیشکش کند.