تخریب پایگاه‌ها و تجهیزات ناتو خلاف تعهدات آنان است

اطلاعات روز: اخیرا ناتو، به‌خصوص نیروهای امریکایی، بارها اعلام‌ نموده‌اند که آنان پس از سال 2014 و خروج نیروهای نظامی ناتو از افغانستان، اقدام به تخریب پایگاه‌ها و فروش کانتینرها و تجهیزات نظامی خود خواهند کرد. به گفته‌ی آنان، نیروهای امنیتی افغانستان توان نگه‌داری از این تجهیزات نظامی را نداشته و به باور آنان، این تجهیزات پس از خروج نیروهای خارجی به دست مخالفان مسلح خواهند افتاد. چیزی که شدیدا با واکنش حکومت مواجه گردیده و شورای امنیت ملی کشور این اقدام نیروهای ناتو را رد نموده و تأکید داشته که کشورهایی که برای مبارزه با دهشت‌افگنی در افغانستان نیروی نظامی دارند، باید پس از خروج این نیروها نیز با ما همکاری نمایند.
سناتوران در مجلس بزرگان نیز دیروز با اعتراض به این گفته‌های مقام‌های ناتو، به‌خصوص امریکایی‌ها، گفتند، اگر امریکا مدعی کمک به نیروهای نظامی افغانستان می‌باشد، نباید دست به چنین اقدامی بزند. به گفته‌ی این سناتوران، تخریب و فروش تجهیزات ناتو پس از خروج آنان از افغانستان خلاف تعهدات این نیروها می‌باشد که در قبال همکاری با نیروهای افغان اظهار نموده بودند. سناتوران افزودند تازمانی که نیروهای داخلی کشور شدیدا به تجهیزات و پایگاه‌های نظامی نیروهای خارجی نیازمند هستند، آنان نباید دست به چنین اقداماتی بزنند، زیرا این عمل‌کرد آنان باعث تضعیف نیروهای امنیتی کشور درمقابل دهشت‌افگنی و تروریسم خواهد شد.
هم‌چنین اعضای مجلس سنا با نگرانی از ناامنی‌های روز‌افزون در ولایت‌های مختلف کشور خواهان مکانیزم جدی‌تری برای مبارزه با تروریسم از جانب حکومت گردیده، افزودند، اگر حکومت در این مورد جدی عمل نکند، ناامنی‌های موجود شفافیت و سلامت انتخابات را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهند کرد. به گفته‌ی این نمایندگان، هم‌اکنون نقاط زیادی درولایات مختلف کشور عملا تحت تسلط گروه طالبان‌‌اند که در صورت‌ عدم توجه به این مناطق، روند انتخابات در آن عملی نخواهد شد.
این نمایندگان هم‌چنین با متهم نمودن کمیسیون مستقل انتخابات به کم‌کاری در وظایفش‌ افزودند: باتوجه به این‌که شمار‌ زیادی از ولایت‌های کشور با فرارسیدن زمستان راه‌های مواصلاتی‌شان مسدود می‌شوند، ‌کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون در این ولایات خوب عمل نکرده و روند آگاهی‌دهی از جانب این کمیسیون در این ولایات انجام نشده است. این نمایندگان با اشاره به این قضیه خواستار اقدامات جدی کمیسیون مستقل انتخابات در امر آگاهی‌دهی مردم در پیوند به قضیه‌ی انتخابات شدند‌ و تأکید کردند که تا زمانی که پروسه‌ی آگاهی‌دهی از جانب کمیسیون به‌خوبی انجام نگیرد، نمی‌توان انتظار انتخابات سالم و شرکت شهروندان کشور به طور چشم‌گیر را در این پروسه داشت.
این درحالی است که قبلا نیز شماری از نمایندگان در هر دو اتاق شورای ملی از کمبود مواد ثبت نام و اخذ کارت رای‌دهی شهروندان در ولایت‌های دور‌دست کشور شکایت داشتند و گفته بودند که کمیسیون مستقل انتخابات مواد کافی برای ثبت نام رای دهندگان به این ولایات را توزیع نکرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *